Obliga autoritatile sa respecte LEGEA! – o noua campanie marca OPTAR

In 2011, am fondat asociatia OPTAR alaturi de alti oameni dornici sa aduca mai mult bine in viata oamenilor. Atunci, credeam ca este suficient sa sesizam incalcarile legii pentru ca autoritatile sa dispuna masurile necesare. Insa a  fost nevoie de un an de eforturi si implicarea multor oameni!

Abia in 2012 Politia Rutiera a dispus respectarea legii, solicitand desfiintarea pistelor pentru biciclete realizate ilegal in Bucuresti. Si, chiar daca s-au constatat multe incalcari ale legii, nicio autoritate dintre cele sesizate nu a facut vreun demers pentru recuperarea pagubelor.

Au trecut 8 ani de OPTAR si constatam ca nerespectarea LEGII agraveaza problemele din jurul nostru. Multora dintre cei afectati li s-a facut lehamite sa mai faca sesizari, ceea ce ii incanta pe functionarii din administratii: muncesc mai putin ca sa faca astfel de raspunsuri aberante la petitiile cetatenilor. Pe scurt, un cetatean a sesizat faptul ca in mijlocul trotuarului au fost montate doua catarge, obstructionand trecerea oamenilor, iar functionarii au raspuns… vezi aici.

Nu are rost sa mai povestesc acum despre zecile de situatii in care am incercat dialogul cu autoritatile si nici modul in care acestea au ignorat solutiile oferite la problemele semnalate. Dar mi-am dat seama ca trebuie sa schimbam modul de actiune, daca LEGEA a devenit optionala pentru autoritati.

De aceea, asociatia OPTAR propune o abordare radicală: vrem să obligăm autorităţile să respecte LEGEA!

 

Vom alege cele mai flagrante cazuri de încălcare a LEGII şi le vom aduce pe agenda publică. Dacă un număr mare de oameni vor ajunge la concluzia că respectiva cauză merită susţinută, ei pot încerca să convingă cât mai mulţi dintre cunoscuţi să sprijine această cauză.

Apoi, vom avea nevoie de avocati care sa reprezinte interesele cetatenilor in salile de judecata. Iar pentru asta sunt necesare fonduri.

Mai jos voi explica mecanismul acestei campanii.

 

LISTA cauzelor pe care le sustinem prin aceasta campanie
(Atentie, vom actualiza aceasta lista permanent!)

  • Maşinile parcate pe trotuare în timp ce pietonii sunt obligaţi să mergă pe partea carosabilă;
  • Cisternele care udă partea carosabilă, în timp ce experţii spun clar că nu au efect nici în combaterea poluării aerului, nici în creşterea confortului termic
  • Lucrările de amenajarea a spaţiului public care nu respectă normativul care prevede accesibilizarea spaţiului public la nevoile persoanelor cu dizabilităţi;
  • Avizarea de piste pentru biciclete care nu respectă scopul Codului Rutier: asigurarea desfășurării fluente și în siguranță a circulației pe drumurile publice;
  • Desfiintarea parcarilor amenajate de autoritati (cu incalcarea legii) pe trotuare sau spatii verzi;(vezi mai jos solutiile noastre si modul in care te poti implica)

 

CUM TE POTI IMPLICA

1. Alege una dintre cauzele de mai sus si convinge-ti cunoscutii sa doneze pentru aceasta cauza (devenind foundriser pentru aceasta cauza). Poti alege evenimentul prestabilit pe platforma Galantom, prin care poti cere prietenilor sa renunte sa iti mai cumpere cadou de ziua ta, donand in schimb pentru cauza pe care vrei sa o sustii.

Sau, poti crea propriul tau eveniment. Uite aici cam ce evenimente au facut altii pentru a strange fonduri. Pentru acest tip de evenimente este necesar sa le scrii celor de la Galantom sa te ajute sa iti deschizi pagina unde prietenii pot dona.

2. Daca vrei sa sprijini financiar activitatea OPTAR, o poti face si direct pe pagina de donatii a asociatiei. Acest tip de donatii se vor duce exclusiv pentru desfasurarea activitatilor curente ale asociatiei. Ne dorim sa extindem activitatile noastre astfel incat asociatia sa aiba personal angajat care sa aiba timp sa urmareasca activitatea autoritatilor si sa aiba reactii rapide (analiza acte normative, solicitari de dezbateri, formulare puncte de vedere, formularea de petitii etc). Pana acum, am facut toate aceste activitati in timpul nostru liber, voluntar. 

3. Fie ca vrei (sau nu) sa strangi fonduri pentru o cauza, fie ca vrei sa donezi (sau nu), poti sa ne sprijini daca te inscrii ca membru simpatizant al asociatiei. In felul acesta, actiunile in fata Instantei vor fi si in numele tau!

Deocamdata, inscrierile de membri simpatizanti se fac doar pentru cotizatii de zero lei/luna.  Te rugam sa respecti toti pasii necesari inscrierii. Daca nu primit mesajul care confirma inscrierea, inseamna ca nu au fost indeplinite toate conditiile necesare inscrierii. 

4. Cea mai simpla metoda de a ne sprijini este aceea de a distribui informatiile de pe aceasta pagina sau cele care promoveaza activitatile noastre. Cu cat sunt mai multi oameni care afla despre Campanie, cu atat mai multi s-ar putea implica. Asta ar insemna o presiune publica ce ar putea forta autoritatile sa respecte legea in mod curent, daca ajungem sa fim o masa critica de oameni care ar putea atrage atentia politicienilor ca nu mai toleram ca autoritatile sa incalce legea.

5. Voluntariatul este o alta forma de sprijin utila activitatilor noastre. Daca ai cunostinte intr-un domeniu in care simti ca noi am putea fi mai buni, nu ezita sa ne cauti. Vom vedea impreuna cum putem colabora pentru a dezvolta activitatile curente ale asociatiei.

6. Parteneriatul cu asociatia OPTAR ar putea fi benefic atat pentru parteneri, cat si pentru comunitate. Vrem sa avem alaturi de noi companii si antreprenori care impartasesc acelasi set de valori! Daca esti de acord cu ceea ce facem si vrei sa sustii activitatea noastra, suntem deschisi sa discutam pentru a identifica conditiile unui parteneriat benefic pentru ambele parti, dar mai ales pentru comunitate!

 

SOLUTIILE IDENTIFICATE DE OPTAR

 

  1. Maşinile parcate pe trotuare în timp ce pietonii sunt obligaţi să mergă pe partea carosabilă; 

 

Pare o problema nerezorvabila, nu?
Legea interzice parcarea autovehiculelor pe trotuar. Totusi, soferii spun ca ar trebui ca autoritatile sa le faca parcari. Iar autoritatile spun ca nu vor sa sanctioneze soferii pana nu fac “suficiente” locuri de parcare.

Probleme: 

– pietonii pot fi trasi la raspundere daca sunt accidentati pe partea carosabila, acolo unde sunt trotuare ocupate de obstacole.

– obisnuinta incalcarii legii duce la cresterea agresivitatii in trafic 

– numerosi parinti isi duc copiii la scoala cu masina pentru ca, pe buna dreptate, copiii nu pot circula in siguranta pe carosabil

– mersul pe jos a devenit tot mai rar, deplasarile motorizate devenind tot mai frecvente. Adica, mai multe accidente, mai multa poluare, mai mult sedentarism.

Rezolvare:

Legea interzice parcarea autovehiculelor pe trotuar si interzice circulatia pietonilor pe partea carosabila (atunci cand exista trotuare). Insa, multe dintre strazi sunt utilizate invers decat dispozitiile legale.

Solutia este ca, folosind actuala legislatie, atat pietonii cat si soferii sa intre in legalitate. Asta inseamna ca astfel de strazi sa devina pietonale. Adica, spatiul sa devina al oamenilor iar masinile sa fie tolerate (disparand notiunea de “trotuar”).
Evident, masurile trebuie sa prevada un set de masuri, nu doar montarea de indicatoare.

Prin activitatea pe care vrem sa o desfasuram, vrem sa fortam autoritatile sa reduca rapid situatiile in care oamenii sunt pusi in pericol iar LEGEA sa apere participantii vulnerabili la trafic.

 

 

  1. Cisternele care udă partea carosabilă, în timp ce experţii spun clar că nu au efect nici în combaterea poluării aerului, nici în creşterea confortului termic; 

 

Probleme:

Udarea strazilor nu are niciun efect pentru reducerea prafului, deoarece praful ramane pe loc. In schimb, udarea strazilor creste disconfortul termic, deoarece creste umiditatea. De asemenea, contribuie la scaderea sigurantei pentru conducatorii vehiculelor pe doua roti, deoarece scade aderenta, in conditiile in care apa este lasata sa balteasca.

Chiar si in documentele Primariei se spune clar ca reducerea pulberilor se face prin spalarea si aspirarea strazii, nu prin udare.

Din pacate, udarea strazilor este doar o metoda de cheltuire a banilor publici, fara insa a rezolva o problema. Astfel, “baronii” abonati la acest tip de contracte sunt multumiti de lipsa de reactie a autoritatilor.

 

Rezolvare:

Cu toate ca in ultimii ani au fost zeci, poate sute de petitii prin care s-a solicitat renuntarea la udarea strazilor, niciuna nu a avut efect. Este necesar sa fortam autoritatile sa reduca rapid situatiile in care oamenii sunt pusi in pericol iar banii sa nu mai fie cheltuiti pe aceste servicii inutile.

 

 

  1. Lucrările de amenajarea a spaţiului public care nu respectă normativul care prevede accesibilizarea spaţiului public la nevoile persoanelor cu dizabilităţi; 

 

Probleme:

Cu toate ca exista un Normativ care obliga autoritatile sa prevada accesibilizarea spatiului public la nevoile persoanelor cu dizabilitati, aproape toate lucrarile sunt avizate, executate si receptionate fara sa fie respectata LEGEA.

Rezolvare:

Alegerea unor proiecte care nu au repectat prevederile legale si fortarea autoritatilor sa respecte LEGEA.

 

  1. Avizarea de piste pentru biciclete care nu respectă scopul Codului Rutier: asigurarea desfășurării fluente și în siguranță a circulației pe drumurile publice; 

 

Probleme:

Realizarea unor amenajari care nu raspund nevoilor inseamna o risipa a banilor si, in cazul pistelor pentru biciclete, inseamna punerea in pericol a participantilor la trafic. Multe dintre aceste lucrari nu ar fi fost executate daca avizele date de politia rutiera ar fi impus reguli stricte care sa asigure desfasurarea fluenta si în siguranta a circulatiei pe drumurile publice  – extras din Codul Rutier

Rezolvare:

Identificarea unor proiecte etalon care incalca flagrant scopul LEGII si obligarea autoritatilor sa dispuna masuri care sa ofere siguranta participantilor la trafic, fie in proiecte finalizate, fie in proiecte aflate in faza de proiectare/executie.

 

 

  1. Desfiintarea parcarilor amenajate de autoritati (cu incalcarea legii) pe trotuare sau spatii verzi; 

 

Probleme:

Distrugerea spatiilor verzi si a trotuarelor a devenit o practica curenta a autoritatilor din Bucuresti. Chiar daca se ofera senzatia de legalitate, multe dintre proiecte incalca flagrant legea. Mai grav este ca amenajarea de parcari (gratuite sau inchiriate la un pret cu mult sub valoarea terenului si a costurilor de amenajare) nu face decat sa contribuie la cresterea apetitului pentru deplasarile motorizate. Adica, mai mult trafic, mai multe congestii, mai multa nesiguranta, mai multe accidente, mai multa poluare, mai mult sedentarism.

Rezolvare:

Obligarea autoritatilor sa dispuna desfiintarea amenajarilor realizate cu incalcarea LEGII.

 

 

OBSERVATII

Este dificil de estimat costurile unui proces. Insa, atunci cand o cauza este sustinuta de un numar mare de oameni, vom demara imediat procedurile de identificare de avocati care doresc sa reprezinte cauza. In functie de fondurile stranse, vor fi deschise una sau mai multe actiuni in Instanta, inclusiv in alte orase din Romania.

Marian Ivan
membru cofondator OPTAR