Unde greşeşte
Brigada Rutieră ?

 

Primul eveniment major care imi vine in minte despre activitatea Politiei Rutiere este legat de momentul in care s-a interzis accesul biciclistilor in centrul Bucurestiului. A fost o discutie care a durat cateva zile. Apoi, la presiunea ONG urilor, s-a lasat linistea.

Mult mai tarziu, am aflat ca politia justifica acea interdictie prin faptul ca-si dorea sa protejeze biciclistii. Altfel spus, ca sa-i protejam, ii eliminam. Totusi, gurile rele spun ca respectivul politist nu suporta sa vada biciclisti pe carosabil.

Au trecut vreo 6 ani de atunci. Si iata, visul respectivului politist s-a implinit: toate pistele din Bucuresti au fost “urcate” pe trotuare, in totala batjocura fata de biciclisti, dar mai ales fata de pietoni. La rugamintea OPTAR, doi copii au demonstrat vina Politiei in avizarea pe trotuare a pistelor cu latimea de 1m.

Este adevarat, nu am auzit sa se aplice amenzi pentru faptul ca nu folosesti pistele. Dar situatia nu este in regula. Acum, in orice moment se pot produce evenimente tragice. Oricand se pot intampla accidente, atata timp cat pietonilor nu li se asigura un spatiu pe care sa circule in siguranta.

Insa, pentru autoritatile incompetente este mai simplu sa interzici, decat sa gasesti solutii. Este si cazul Primariei Sectorului 3 care si-a permis sa fie mai tare ca legea. Panourile prin care interziceau accesul biciclistilor in parcuri a fost o demonstratie a tolerantei politiei fata de ilegalitatile edililor.

Panourile ilegale au fost scoase, dar modul de gandire a ramas.

De curand, Capitala Capitalei, o revista a Primariei Sectorului 1, se lauda cu facilitatile oferite biciclistilor. Poza din revista ilustreaza incompetenta edililor.

 In fotografie se vede clar faptul ca pietonii sunt izgoniti de pe trotuare atat de masinile parcate cat si de pistele de biciclisti. Grav este ca Primaria Sectorului 1 se mandreste cu acest tip de trotuar: trotuarul inaccesibil pietonilor ! Are Politia vreo vina ? Da ! Politia e cea care trebuie sa ia masurile necesare pentru a preveni aparitia unor astfel de situatii.

Prima noastra sesizare legata de modul de realizare al pistelor a fost prin iunie 2011. Tot atunci sesizam si aparitia semafoarelor pentru biciclisti, montate ilegal. In urma sesizarii, Brigada Rutiera sustine ca a amendat firma respectiva. Iar cativa metri de pista au fost scosi.

 

Apoi, in urma inventarierii pistelor, OPTAR a cerut desfiintarea traseelor periculoase pentru biciclisti si/sau pietoni. De data aceasta, cu toate ca s-au constatat deficiente, Politia nu ia masuri similare.

 

Preventiv, Politia si-a gasit un “alibi”: Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti. Dar Codul Rutier spune asa: prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor participantilor la trafic, precum si autoritatilor care au atributii in domeniul circulatiei si sigurantei pe drumurile publice si in domeniul protectiei mediului. Prin permiterea accesului biciclistilor pe pistele periculoase, autoritatile, in frunte cu Brigada Rutiera, accepta ca viata participantilor la trafic sa fie pusa in pericol zi de zi !

Nemultumiti de modul in care Brigada Rutiera (nu) aplica legea, am solicitat sa ni se comunice care sunt termenele pentru remedierea deficientelor, convenite cu cei vinovati. Am mai cerut sa ni se comunice care au fost sanctiunile aplicate.

 

Da ! Nicio institutie vinovata nu a fost sanctionata !

Cam in acelasi timp, Politia nu l-a iertat pe cel care si-a permis sa planteze flori in gropile din carosabil.

Nemultumirile biciclistilor ne-au facut sa depunem o noua plangere. Este vorba de acele “piste” care tin de la un trotuar la altul. “Traversari” – asa le numesc cei de la Administratia strazilor. Iata raspunsul:

 

Si in acest document, cu toate ca se constata deficientele, Brigada Rutiera nu vorbeste despre desfiintarea marcajelor, cu toate ca, chiar si asa prost trasate, aceste marcaje sunt obligatorii !

OPTAR va propune doua exercitii de imaginatie:

Exercitiul 1 – Inchipuiti-va ca un biciclist este accidentat pe carosabil, intr-o intersectie. Acolo sa zicem ca exista acele marcaje obligatorii dar inaccesibile. Biciclistul, pe langa ranile suferite si distrugerea bicicletei va trebui sa plateasca si pagubele autovehiculului care l-a accidentat ! Situatia e si mai absurda atunci cand pista de bicicleta (tip “traversare”) aferenta sensului tau de mers se afla pe partea cealalta a carosabilului. Greu exercitiu de imaginatie !

Exercitiul 2 – Inchipuiti-va ca undeva, in centrul Bucurestiului, niste iresponsabili ar trasa o pista pentru biciclete pe mijlocul carosabilului. Normal, acele marcaje devin obligatorii pentru biciclisti.

Punctul 1 – Credeti ca propunerea de desfiintare a acelor marcaje, prima data  va fi supusa dezabaterii Comisiei Tehnice de Circulatie ? Apoi se vor redacta hartii catre institutiile abilitate: primariile de sector, RATB, etc ? etc… etc…

Punctul 2 – Credeti ca persoanele iresponsabile care ar face aceste marcaje ilegale nu vor fi sanctionate daca vor transmite catre Brigada Rutiera masurile pe care urmeaza sa le ia pentru intrarea in legalitate, la fel cum s-a procedat cu institutiile care au gresit in problema pistelor?

La aceste exercitii nu asteptam “rezolvari”. Am vrut doar sa aratam modul in care Brigada Rutiera isi pierde credibilitatea zi de zi.

Dar asteptam sa comentati documentele de mai sus si sa vedem impreuna unde greseste Brigada Rutiera.

——————————–

Daca locuiesti in Bucuresti si vrei sa militezi pentru drepturile biciclistilor si cele ale pietonilor izgoniti de pe trotuare, te poti inscrie in grupul Facebook.

Daca nu locuiesti in Bucuresti dar vrei sa sustii demersurile biciclistilor si pietonilor bucuresteni, te poti inscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea in care traiesti, daca sustii munca noastra, te poti inscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu dureaza mai mult de un minut !

Despre realizarile asociatiei noastre sau ale partenerilor nostri poti afla daca te inscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

———————————