Statistica problemelor sesizate la pistele de biciclete din Bucureşti

Iunie 2011

Pe baza informaţiilor primite de la Administraţia Străzilor Bucureşti, am dorit să vedem cum arată pistele pentru biciclete finalizate. Filmările celor 10 piste s-au efectuat într-o zi de duminică, începând cu ora 7.00 şi au durat până în jurul orei 15.00. Au fost parcurşi peste 98 de km. Calculele iniţiale, prin trasarea lor pe bikemap.net, arătau că ar fi vorba de aproximativ 44 Km de piste de biciclete cu dublu sens.

În urma parcurgerii pistelor, am constatat că:

–         lipseşte pista de pe Calea Văcăreşti;

–         există porţiuni unde pista are un singur sens;

–         există trasee care nu sunt pe toată lungimea străzilor. De aceea este vorba de mai puţin de 44 km de piste.

Chiar dacă iniţial am vrut să contorizăm şi bordurile care împiedică accesul facil pe aceste piste, am renunţat la această statistică. Există borduri care sunt coborâte până la nivelul carosabilului dar există şi borduri cu înălţimi de peste 20-25 cm. Există biciclişti şi biciclete care pot aborda aceste borduri. Dar, în mod normal, toate bordurile ar trebui coborâte la nivelul carosabilului, astfel încât pistele să poate fi abordate de toate tipurile de biciclete sau biciclişti.

De precizat că am parcurs pistele pe o bicicletă MTB hardtail, cu o furcă bună, din gamă de vârf, cu roţi cu jante duble şi anvelope cu lăţimea de 2 inch. Am experienţa parcurgerii pe bicicletă unor trasee montane de dificultate medie.

Conform înregistrărilor video, iată primele statistici*:

  Pista pentru biciclete nr 1: P-ţa Constituţiei – P-ţa Muncii

   Bd. Libertăţii – P-ta Constituţiei – Bd. Unirii – P-ta Albă Iulia – Bd. Decebal

 5 zone cu acces blocat pentru pietoni

 3 zone cu acces dificil pentru pietoni

 7 marcaje lipsă la traversarea carosabilului

  6 zone cu obstacole pe pistă

   ————————————————-

  Pista pentru biciclete nr 2: P-ţa Unirii – P-ţa Sudului

  Bd. Cantemir – Bd. Tineretului – Calea Văcăreşti

  6 zone cu acces blocat pentru pietoni

  8 zone cu acces dificil pentru pietoni

  3 zone cu obstacole pe pistă

 ————————————————- 

 Pista pentru biciclete nr 3: Bd. C-tin Prezan – Bd. Aviatorilor

 Bd. C-tin Prezan – Bd. Aviatorilor

 5 marcaje lipsă la traversarea carosabilului

  o zonă cu obstacole pe pistă

 ————————————————-

 Pista pentru biciclete nr 4: Parcul Herăstrău – P-ţa Victoriei

 P-ţa Presei Libere – Bd Kiseleff – Bd Lascăr Catargiu – P-ţa Romană

 5 zone cu acces blocat pentru pietoni

  5 zone cu acces dificil pentru pietoni

  9 marcaje lipsă la traversarea carosabilului

  două zone cu obstacole pe pistă

 ————————————————- 

 Pista pentru biciclete nr 5: P-ţa Muncii – P-ţa I.O.R.

 Bd. Basarabia – Bd. Nicolae Grigorescu

5 zone cu acces blocat pentru pietoni

7 zone cu acces dificil pentru pietoni

 5 marcaje lipsă la traversarea carosabilului

————————————————-

Pista pentru biciclete nr 6: Politehnica – Splaiul Independenţei

 Bd. Iuliu Maniu – Cotroceni

14 zone cu acces blocat pentru pietoni

15 zone cu acces dificil pentru pietoni

5 marcaje lipsă la traversarea carosabilului

 ————————————————-

 Pista pentru biciclete nr 7: P-ţa Operei – Universitate

 Splaiul Independenţei – P-ţa Kogălniceanu – Bd. Regina Elisabeta

două zone cu acces blocat pentru pietoni

două zone cu acces dificil pentru pietoni

 două marcaje lipsă la traversarea carosabilului

 15 zone cu obstacole pe pistă
 ————————————————-

 Pista pentru biciclete nr 8: P-ţa Operei – P-ţa Unirii

 Splaiul Independenţei

 o zonă cu obstacole pe pistă

 (cu menţiunea că “soluţia” adoptată pentru traversarea carosabilului a fost de a traversa restul drumurilor care ajung in intersecţia respectivă, nicidecum cel care care trebuia traversat de pistă)

 ————————————————-

Pista pentru biciclete nr 9: I.O.R.

Câmpia Libertăţii – Bd Baba Novac – Str C-tin Brâncuşi –
Bd Liviu Rebreanu – Bd Nicolae Grigorescu

17 zone cu acces blocat pentru pietoni

o zonă cu acces dificil pentru pietoni


două zone cu obstacole pe pistă

 ————————————————-

Pista pentru biciclete nr 10: Parc Titan

Bd Liviu Rebreanu – Bd Nicolae Grigorescu – Bd Camil Ressu

8 zone cu acces blocat pentru pietoni

13 zone cu acces dificil pentru pietoni

4 zone cu obstacole pe pistă

(cu precizarea că s-a renunţat la contorizarea tuturor problemelor pistei, din cauza greutăţii de delimitare a zonelor cu deficienţe)

UPDATE 25.08.2011. – Astăzi, OPTAR a depus la Brigada Rutiera Bucuresti, două cereri prin care se solicită desfiintarea a 8 dintre cele 10 piste finalizate şi respectiv restricţionarea utilizării celorlalte două piste, până la momentul în care administratorul de drum va asigura viabilitatea acestor trasee. Cererilor se bazează pe princiipiile Codului Rutier: “Dispozitiile prevazute în prezenta ordonanta de urgenta au ca scop asigurarea desfasurarii fluente si în siguranta a circulatiei pe drumurile publice, precum si ocrotirea vietii, integritatii corporale si a sanatatii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protectia drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietatii publice si private, cât si a mediului.”

Optar.ro

 * – statisticile nu au luat în calcul  blocajele provocate de masini, pietoni, etc.

5 thoughts on “Statistica problemelor sesizate la pistele de biciclete din Bucureşti

  • Mi se pare corect sa NU se ia in seama blocajele provocate de pietoni (ii suni si se dau la o parte) sau de masini (stationeaza temporar acolo) dar ce faci cu obstacolele PERMANENTE? Sau cu pistele cu sens unic, la care lipseste calea de intoarcere?

  • Trebuie luate in seama toate blocajele. Daca pietonii sunt pe pista pentru ca nu pot merge pe trotuar din cauza administratorului de drum, acela este un blocaj permenent. Daca pietonii au spatiu suficient pe trotuar pentru a circula pe ambele sensuri (inclusiv carucioare pt bebelusi, scaune pt persoane invalide sau cu handicap, persoane cu bagaje, etc) atunci, pietonii nu au ce cauta pe pista si ai dreptul sa folosesti soneria bicicletei. Noi vom sesiza toate problemele de blocaj permanent. Pasul 2 va fi legat de impiedicarea accesului masinilor pe trotuare. Se pare ca acest pas era obligatoriu (la darea in folosinta a pistelor). Noi vom cere acordarea unui numar (de telefon) de urgenta prin care sa putem solicita deblocarea rapida a trotuarelor si pistelor de masinile stationate. Si deja ne gandim si la pasul 3… Dar sa nu ne grabim. Prima data sa intram in normalitate.

  • Foarte bun demersul, o mica observatie: pentru minimul necesar pietonilor trebuie vazut gradul de aglomerare al zonei, factorii de siguranta si pshihologici (pe un bulevard este inadmisibil un trotuar lat de 1m). Astfel ca sint mai multe zone decit cele numarate ca fiind greu accesibile pietonilor.

    • Este foarte adevarat. In opinia noastra, minimul necesar pentru orice cale de acces pietonal ar trebui sa fie de 2 metri. Am ajuns la aceasta cifra luand in calcul latimea unui carucior pentru copil sau a unui carucior de invaliditate/handicap. Acestea trebuie sa poata trece lejer unul pe langa celelalt. Pentru bulevarde, ar trebui sa se discute de la 4 m in sus.

      In plus, latimea pistelor nu permite depasiri ! Avand in vedere ca mopedele (care sunt obligate sa circule pe pistele de biciclete !!! ) pot avea si 4 roti, depasirile unor astfel de vehicule este ilegala, prin amplasarea pistelor pe trotuare. Despre cat de periculos este sa aduci pietonii alaturi de astfel de vehicule, nu mai pomenim.

      In demersurile noastre, n-am incercat sa facem munca unor experti. Am constatat lucruri pe care le pot vedea si niste nespecialisti. Tocmai pentru a evidentia lipsa de profesionalism a celor care au gandit si/sau implementat pistele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.