În demersurile OPTAR pentru a rezolva problemele pistelor pentru biciclete din Bucureşti, am avut ocazia să cunosc un poliţist care credea că pistele nu se pot face pe carosabil deoarece Codul Rutier ar avea o astfel de prevedere. Nu a putut sa-mi arate articolul de lege respectiv. Apoi, la Administratia Strazilor Bucuresti, institutia care administreaza pistele pentru biciclete, am cunoscut pe cineva care nu stia ca mopedele sunt obligate sa circule pe pistele pentru biciclete.
Ei bine, Brigada Rutiera si Administratia Strazilor sunt cele doua instituii care au competente si ar putea rezolva problemele biciclistilor bucuresteni. Totusi, nu o fac…
Tocmai de aceea nu m-a mirat foarte tare cand de la RATB am primit un semnal asemanator.
Agresivitatea soferilor RATB am reclamat-o in intalnirea de la Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul PMB. Modul in care incearca sa rezolve sesizarile petentilor arata ca si aceasta institutie are probleme in cunoasterea drepturilor legale ale biciclistilor si ale pietonilor.
Dar, ca urmare a sesizarilor trimise de biciclisti, in raspunsurile sale, RATB sustine ca doreste sa promoveze bicicleta, ca mijloc de transport alternativ. Tocmai de aceea, OPTAR a trimis astazi o scrisoare deschisa catre conducerea RATB prin care ne oferim disponibilitatea de a colabora pentru acest tel comun: promovarea bicicletei.
Asteptam cu interes ca RATB sa accepte propunerea noastra de colaborare:
––––––––––––
In atentia: dl. director general Viorel Popescu
dl. director marketing – comercial Laurentiu Dragos Zaharia
Ref. la adresele 18866 / 34294 / 35158 / 35159 / 35160
Ca urmare a unui incident nefericit, un biciclist a reclamat catre institutia dvs. faptul ca un sofer RATB, aflat la conducerea unui autobuz, l-a obligat sa iasa in afara carosabilului.
In urma rezolvarii sesizarii, bucurestenii au putut afla, alaturi de dvs, cateva dintre deficientele institutiei pe care o conduceti.
In cazul in care doriti ca astfel de evenimente sa nu se mai intample, analizand ceea ce s-a intamplat, va recomandam sa dispuneti urmatorele masuri:
1. In cazul primirii unor reclamatii, prima masura trebuie sa fie aceea de a proteja si arhiva probele care pot dovedi vinovatia sau nevinovatia celor implicati. In cazul incriminat am aflat cu surprindere ca nu s-a dispus arhivarea filmarilor, cu toate ca reclamatia a fost trimisa in aproximativ o ora dupa consumarea incidentului.
2. Serviciul Relatii Publice, atunci cand citeaza texte de lege, trebuie sa consulte un jurist competent. In acest fel, se evita situatii ambigue care aduc deservicii tuturor partilor implicate. Pentru a exemplifica, Codul Rutier precizeaza clar faptul ca trotuarul este dedicat circulatiei pietonilor. Biciclistilor le este interzis sa circule pe trotuare. Mai mult, va aducem la cunostinta ca departamentul de Relatii Publice, asa cum este el conceput a functiona in cadrul oricarei institutii, nu poate judeca petentii. Mai mult, petentii denigrati de dumneavoastra sunt si potentialii dumneavoastra clienti, astfel ca aceasta strategie risca sa atraga dupa sine pierderi financiare pentru institutia pe care o reprezentati.
3. Avand in vedere tipul de conflict in care a fost implicat soferul RATB consideram oportună testarea psihologica a respectivului sofer, precum si a oricarui alt sofer aflat in situatii similare. Responsabilitatea pe care RATB o poarta fată de TOTI participantii la trafic, precum si a calatorilor, nu va permite luxul de a trece cu vederea un astfel de incident. Faptul ca respectivul sofer a fost “atentionat”, fara sa fie cercetata cauza incidentului, nu ar putea decat sa agraveze eventualele probleme ale respectivului sofer. Tulburarea psihica este o boala care poate avea diverse simptome. Acestea nu pot fi sesizate de catre o comisie disciplinara si nici de Serviciul Relatii Publice. Cand in mod deliberat un om pune in pericol viata cuiva, este evidenta necesitatea cercetarii cauzelor psihologice care au permis un astfel de derapaj periculos. O astfel de abordare ar demonstra din partea dumneavoastra un interes real pentru securitatea publica a persoanelor care folosesc serviciile RATB.
Totusi, ca un revers al celor intamplate, constatam cu bucurie faptul ca RATB “incurajeaza folosirea bicicletei ca mijloc alternativ de transport”, fiind parte activa in proiectul „CAPITALA CRESTE VERDE”, initiativa a Primariei Municipiului Bucuresti de promovare a mijloacelor de transport ecologice
Si Organizatia pentru Promovarea Transportului Altenativ in Romania (OPTAR) , prin proiectul „BUCURESTENII VOR SA PEDALEZE”, incurajeaza folosirea bicicletei ca mijloc de transport alternativ. Partenerii nostri sunt : ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei, Asociatia Arhiterra, Alianta Civica, Bikexpert, Bikewalk, Drumul bicicletei, Fundatia Media Art & Social Experiment, MBike, Photodesign, Rasebo.ro
Avand in vedere interesul declarat al dumneavoastra de a incuraja folosirea bicicletei ca mijloc de transport, OPTAR vine in intampinarea RATB cu o oferta de colaborare.
Va rugam sa puneti la dispozitia noastra, cu titlu gratuit, spatiu publicitar pe autovehiculele RATB. Ne vom folosi de aceasta facilitate intr-o campanie publicitara cu scopul de a incuraja cetatenii sa foloseasca mai mult bicicletele ca mijloc de transport.
Putem folosi acest spatiu publicitar si pentru a transmite mesaje, in scopul de a se constientiza existenta biciclistilor in trafic precum si pentru a reaminti drepturile si obligatiile participantilor la trafic.
Pentru a evita orice fel de interpretari rau-voitoare, dorim ca in aceasta colaborare sa nu existe implicari financiare din bani publici.
OPTAR isi asuma obligatia de a gasi sponsori care sa acopere costurile de productie publicitara. Munca de creatie o vom asigura prin voluntariat, avand deja un nucleu de artisti care doresc sa se implice intr-un astfel de proiect.
Nu punem la indoiala buna credinta a RATB drept pentru care va propunem acest parteneriat.
Cu stima,
Marian Ivan
OPTAR
——————————–
Daca locuiesti in Bucuresti si vrei sa militezi pentru drepturile biciclistilor si cele ale pietonilor izgoniti de pe trotuare, te poti inscrie in grupul Facebook.
Daca nu locuiesti in Bucuresti dar vrei sa sustii demersurile biciclistilor si pietonilor bucuresteni, te poti inscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea in care traiesti, daca sustii munca noastra, te poti inscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu dureaza mai mult de un minut !
Despre realizarile asociatiei noastre sau ale partenerilor nostri poti afla daca te inscrii pe pagina Facebook a OPTAR.
———————————