Când am început demersurile pentru rezolvarea situaţiei pistelor din Bucureşti, prima instituţie pe care am contactat-o a fost Admin. Străzilor din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti.
Raspunsul institutiei a fost insa departe de intrebarile noastre. De aceea am considerat ca Administratia Strazilor nu era un partener pe care sa ne bazam in demersurile noastre. Din acel moment ne-am indreptat atentia catre cealalta institutie care ar fi putut si este obligata sa se implice in rezolvarea problemelor: Brigada Rutiera Bucuresti. Am trimis doua sesizari si chiar am avut o intalnire cu doi reprezentanti ai Politiei. Pana sa primesc raspunsul oficial, la sugestia unuia dintre cei doi politisti, am prezentat in fata Comisiei Tehnice de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti o analiza a pistelor pentru biciclete.
Pe 27 septembrie 2011 am primit raspunsul oficial al Brigazii Rutiere. Chiar daca s-a constatat faptul ca deficientele semnalate de OPTAR sunt reale, din hartia Politiei lipseau termenele stabilite pentru remedierea deficientelor. Iata textul de lege:
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de catre persoane juridice:
– nerespectarea obligatiei administratorului drumului public sau autoritatii publice locale de a executa sau, dupa caz, de a desfiinta amenajarile rutiere, in termenul stabilit impreuna cu politia rutiera;
Desigur, orice cetatean care credea ca traieste intr-un stat de drept, s-ar fi asteptat ca Politia sa aplice legea:
Autoritatea competenta in domeniul circulatiei pe drumurile publice privind initierea si avizarea unor reglementari, precum si aplicarea si exercitarea controlului privind respectarea normelor din acest domeniu este Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul General al Politiei Romane.
Indrumarea, supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie pe drumurile publice se fac de catre politia rutiera din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, care are obligatia sa ia masurile legale in cazul in care constata incalcari ale acestora.
Administratorul drumului public sau, dupa caz, antreprenorul ori executantul lucrarilor este obligat sa semnalizeze corespunzator, cat mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabila, care stanjeneste sau pune in pericol siguranta circulatiei, si sa ia toate masurile de inlaturare a acestuia.
Administratorul drumului public sau al căii ferate este obligat să verifice şi să recepţioneze lucrările executate în zona drumului public numai dacă acestea corespund normelor de calitate prevăzute de lege şi avizelor obţinute anterior începerii lucrărilor.
(7) Orice masura de restrictie a circulatiei pe drumurile publice se dispune de catre administratorul drumului numai cu avizul politiei rutiere.
(8) Prin exceptie de la alin. (7), in cazuri temeinic justificate, politia rutiera poate dispune, fara acordul administratorului drumului public, masuri temporare de restrictie a circulatiei pe drumurile publice.
(9) In scopul asigurarii desfasurarii in conditii de siguranta a circulatiei pe drumurile publice, politia rutiera poate solicita administratorului drumului public executarea sau, dupa caz, desfiintarea de amenajari rutiere.
Fara sa exageram, se pare ca cele doua institutii nu dau doi bani nici pe lege si nici pe viata participantilor la trafic. (o reactie mai prompta puteti vedea aici)
Tocmai de aceea, reactia Brigazii Rutiere n-aveau cum sa ne satisfaca.
Plecand de la premisa ca totusi s-a strecurat o greala in formularea raspunsului Politiei, am luat legatura din nou cu Administratia Strazilor. Pe data 30.09.2009 le-am solicitat sa ne comunice care au fost masurile pe care le-au luat de la momentul primei sesizari si pana la momentul depunerii cererii noastre. Deasemenea, am solicitat sa ne comunice de urgenta termenele stabilite cu politia pentru remedierea deficientelor.
In lipsa acestui raspuns urgent, ne-am continuat demersurile. Pe data 10.10.2011 OPTAR a prezentat situatia catre Institutia Prefectului Municipiul Bucuresti.
Ca reprezentant al Guvernului, Prefectul este garantul respectării legii şi a ordinii publice la nivel local. Legalitatea, aşadar, va defini mereu activitatea Prefectului şi a instituţiei pe care o conduc, nu numai din respect pentru litera legii, ci şi din respect pentru cetăţean, ca beneficiar al activităţii Prefectului.
Citat din mesajul Prefectului
MIHAI-CRISTIAN ATĂNĂSOAEI
In aceeasi zi, am fost contactat de Nicolae Vasilica, de la Administratia Strazilor, pentru a stabili o intalnire cu domnul director adjunct.
Intalnirea a avut loc astazi, 11.10.2011.
In biroul Directorului adjunct Bogdan Tat am fost prezente 5 persoane: 3 din partea Administratiei, eu si Sorin, din partea OPTAR.
Nu voi intra in detalii despre discutia care a durat peste doua ore. Pentru ca eu nu mai cred in vorbe.
Legea e Lege. Si trebuie respectata.
Dar mi-am dorit foarte mult sa adresez intrebarile transmise de catre membrii nostri simpatizanti. Ii multumesc doamnei Popescu Manuela-Violeta (Consilier Tehnic Director) ca ne-a raspuns la aceste intrebari.
Mentionez ca cea mai marte parte din discutii le-am purtat cu domnia sa. Raspunsurile din textul de mai jos sunt aproximative, dar reflecta punctul de vedere exprimat in cadrul intalnirii.
Iata lista cu intrebarile simpatizantilor OPTAR si raspunsurile Administratiei Strazilor:
I 1 : Cand o sa inceteze sa-si mai bata joc de noi pe banii nostrii?
R 1 : Nu e o bataie de joc.
I 2 : Când se vor face următoarele concursuri pentru definirea/stabilirea pistelor de bicicletă? Cine poate participa la un concurs de acest fel?
R 2 : Oricine poate veni cu propuneri sau sugestii.
Ca o paranteza, OPTAR recomanda celor interesati sa se implice in dezbaterile publice care vor urma in perioada urmatoare. Va fi adus la cunostinta cetatenilor Planul Integrat de Dezvoltare Urbana. Tot astazi am aflat si despre un proiect inaintat de Directia Transporturi din cadrul PMB. Am avut stupoarea sa constat inca de la deschiderea plansei ca planul repeta exact aceleasi greseli pe care le intalnim la actualele piste. Chiar daca pe plan pistele erau separate de carosabil dar si de trotuare era evident ca ele erau neutilizabile: avand o latime de un metru si fara acces la carosabil, depasirile sunt imposibile. Este evident ca arhitectii nu obisnuiesc sa mearga pe bicicleta. Si nici nu cunosc STAS –urile:
STAS 10144/1-90, punctul 2.3.3 – latimea pistei de ciclisti este de 1.00 m pentru o banda si un sens de circulatie, si de 2.00 m pentru doua benzi si doua sensuri de circulatie. Amplasarea pistei de ciclisti se face pe o singura parte a strazii intre partea carosabila si trotuar fiind separata de partea carosabila printr-un spatiu de min 2.00 cand pista de ciclisti are latimea de 2.00 m si min 1.50 m cand pista are latimea de 1.00 m, sau cand nu se dispune necesar, printr-o bordura denivelata tesita, vopsita negru-galben sau printr-o linie continua.
Pe planse, spatiul de separare lipseste. Oare se va continua construirea de piste nefunctionale si in neconcordanta cu normele ?
Tocmai de aceea, credem ca este important ca cetatenii sa se implice in dezbaterile publice care vor urma.
I 3 : La darea în folosință (sau chiar înainte de…), ca să se stabilească funcționalitatea acelei piste, este nevoie și de bicicliști sau doar de autorități? de primărie, stat, prefectură, poliție șamd… În cazul în care se constată nefuncționalitatea unei piste (din diverse motive) sau a unui defect de fabricație (evident sau nu) al unei piste care sunt autoritățile ce vor fi sesizate și cine sunt cei ce vor fi trași la răspundere?
La aceasta intrebare am refuzat sa accept un raspuns. Exista prevederi legale pe care le invocam deja: administratorul drumului este obligat sa se asigure ca acesta corespunde normelor si avizelor. Orice drum care corespunde normelor si avizelor (legale) este functional. Asa cum am prezentat in analizele noastre, actualele piste nu respecta nici avizele si nici STAS urile.
Administratorul drumului este cel care asigura viabilitatea unui drum public (inclusiv pistele de biciclete sau trotuarele). Multi fac confuzie, crezand ca drumul public este doar partea carosabila.
I 4 : Nu ar fi mai simplu la bordurile coborate sa nu se mai puna niciun fel de bordura si sa niveleze asfaltul la aceeasi linie cu cel de la strada??? Pentru ca si acea bordura coborata e pusa fara cap in sensul ca, chiar si asa coborata cum e, tot inalta e, tot ne lovim cu rotile de ea, tot o urcam greu cu carucioarele copiilor cu care trebuie sa ne oprim in mijlocul strazii ca sa urcam bordura lor coborata in timp ce masinile incep sa demareze in viteza prin spatele nostru. Ce se tot chinuie ca pacala cu bordurile alea coborate cand mai simplu ar fi sa nu le mai puna deloc si sa lase doar asfalt?
R 4 : Doamna Consilier sustine ca s-a luat in discutie acest aspect. Totodata a adaugat ca pana acum Brigada Rutiera, prin avizele eliberate, solicita coborarea bordurilor pana la 5 cm fata de carosabil.
Am continuat discutiile pe aceasta tema, OPTAR subliniind nevoia de a impune inca din faza de proiectare a drumurilor publice, “ingroparea” bordurilor si coborarea la nivel a trotuarelor. N-am insistat pe aceasta tema deoarece doamna Popescu ne-a asigurat ca sunt de acord cu acest punct de vedere. Urmeaza sa vedem faptele.
I 5 : La reabilitarea sau constructia de: bulevard, sosea sau strada principala sa se prevada in proiect o pista adevarata de biciclete!!!
R 5 : Daca profilul strazii o permite, asa va fi.
Iar aici discutia a continuat. Administratia Strazilor sustine din start ca “nu exista solutii”, facand aceeasi greseala pe care a facut-o si Politia. Acestia, in avizele eliberate pana acum, au dispus realizarea pistelor “exclusiv pe trotuare”. Prin aceste constrangeri, practic au blocat orice posibilitate pentru proiectanti de a gasi solutii, in cazul in care trotuarele nu permiteau realizarea de piste.
Acum, Administratia Strazilor exclude din start faptul ca exista posibilitatea de a elibera primele benzi din carosabil, acum blocate de masini parcate. Si aici facem o paranteza…
De ani de zile ONG urile se lupta cu autoritatile, incercand sa le convinga de greselile pe care le fac prin incurajarea traficului auto. In toata lumea, promovarea mijloacelor de transport alternative a demonstrat deja ca duce la reducerea traficului auto.
Imaginile OPTAR fac mai mult decat 1000 de cuvinte: O zi normal intr-o capitala europeana – Budapesta (Ungaria)
In luna mai am ajuns in Budapesta pe bicicleta. Am fost uimit de numarul mare de biciclisti. Deseori, la semafor asteptau mai multi biciclisti decat masini. Cu toate ca Budapesta este un oras cu strazi inguste, asemanatoare cu cele ale Bucurestiului, autoritatile au stiut cum sa combata poluarea si ambuteiajele din trafic: au dezvoltat infrastructura pentru biciclisti. Dupa ce au inteles ca pot traversa orasul mai repede decat cu masina, avand deja piste functionale, foarte multi oameni au inceput sa foloseasca bicicletele. Avantajele sunt de toate partile: mai putina poluare, trafic auto mai mic, oamenii fac miscare, autoritatile nu mai investesc sume enorme in infrastructura dedicata autoturismelor (drumuri, parcari, etc), orasul e mai prietenos cu oamenii (implicit cu turistii).
Poate acest exemplu va convinge autoritatile din Bucuresti sa renunte la strategiile paguboase pentru oras si pentru oameni prin incurajarea traficului auto si sa inceapa sa incurajeze transportul alternativ. Faptul ca in Bucuresti se desfasoara concursul de ciclism pentru amatori care detine recordurile nationale de participare, nu este o intamplare. Oamenii isi doresc sa foloseasca bicicletele. Iar autoritatile trebuie sa le asigure infrastructura.
I 6 : Carei categorii de participanti la trafic se adreseaza traversarile “pentru biciclisti” care au impanzit foarte multe intersectii din Bucuresti ?
Si aici s-a rupt firul… Prima data n-au inteles despre ce vorbeam. De aceea le-am aratat una dintre fotografiile care circula pe facebook (multumim Oldman Larry)
Balbaiala celor 3 mi-a spus totul. Dar pentru ca am facut afirmatia ca 90% dintre aceste marcaje sunt la fel ca cele din fotografia prezentata, am inceput sa ne contrazicem pe procente.
Deoarece nu tineam sa am dreptate, le-am solicitat celor prezenti sa puna la dispozitia OPTAR lista acestor treceri aflate in gestiunea Administratiei Strazilor. Si le-am promis ca ne vom ocupa si de aceste marcaje.
Am incercat ca in finalul intalnirii sa tragem niste concluzii. Foarte dificil…
Dar mi-am aratat disponibilitatea de a dona doua bidoane de vopsea ca sprijin pentru luarea masurilor de restrictionare a accesului biciclistilor pe pistele periculoase. Pentru ca, in cadrul discutiilor, s-a pus problema “de ce nu se iau masurile legale pentru a proteja viata participantilor la trafic, asa cum se procedeaza pe carosabil ? “
Asa cum stie toata lumea, cand un sector de drum este periculos pentru participantii la trafic (din diverse motive: gropi, polei, obstacole, etc) administratorul drumului ia masuri urgente pentru avertizarea participantilor la trafic. Se monteaza indicatoare, se pun garduri de protectie, se dirijeaza traficul sau chiar se restrictioneaza circulatia pana la remedirea deficientelor.
La rugamintea mea de a explica de ce nu se procedeaza la fel si in cazul pistelor (care sunt tot drumuri publice), Administratia Strazilor a justificat ca… nu are bani. Din dorinta de a-i ajuta si de a proteja viata participantilor la trafic, m-am oferit sa donez doua bidoane cu vopsea cu care sa marcam restrictionarea accesului pe pistele periculoase. Conform Codului Rutier, este suficienta o banda transversala cu mentiunea STOP. Ca sa demonstram disponibilitatea OPTAR in a sprijini aceasta actiune, ne-am oferit chiar sa facem noi aceste demersuri, dupa ce obtin avizele din partea Politiei, asa cum prevede legea.
Sigur, dupa viabilizarea pistelor, aceste restrictii pot fi indepartate foarte usor.
Cati ani credeti ca vor dura procesele prin care autoritatile vor incerca sa anuleze autorizatiile pe care alte autoritati le-au dat ilegal pentru constructia de terase pe piste ?
Dar cele prin care se vor incerca desfiintarea parcarilor amenajate pe trotuare, accesul pietonilor si masinilor facandu-se pe piste ?
Am mai intrebat de ce se insista in pastrarea actualelor piste pe trotuare avand in vedere ca viabilizarea lor va fi mai scumpa decat relocarea lor pe carosabil ?
La aceste intrebari nu am primit raspunsuri.
OPTAR asteapta raspunsul oficial al Administratiei Strazilor la utimele noastre cereri.
Dar mai ales, asteapta fapte.
Marian I.