OMUL va deveni mai important decât maşina. Ştiaţi ?

Lucruri minunate se întâmplă în Bucureşti. Pentru prima data în ultimii 20 de ani, in Bucuresti, OMUL va deveni mai important decat masina. Stiu ca sunteti neincrezatori si nu intelegeti cum este posibila o asemenea schimbare. Dar aveti dreptate. Am cautat pe Google si nu am gasit nicio informatie !

Ei bine, de vreo cateva luni, in mai multe orase din Romania se lucreaza la primele Planuri de Mobilitate Urbana Durabila. Este, poate, cel mai bun lucru care se intampla in domeniul mobilitatii urbane in Romania. Atunci, de ce nu se vorbeste despre asta ? Simplu.
Lumea nu cunoaste termenii si nici beneficiile.

Un Plan de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) stabileste niste principii de planificare care sa permita dezvoltarea durabila a orasului.

Cel mai important principiu al unui PMUD este acela ca nevoile OMULUI sunt prioritare in fata nevoilor masinilor.

Intr-un Plan de Mobilitate Urbana Durabila, discutiile nu mai sunt axate pe “trafic” ci sunt centrate pe oameni.

Nu se va mai vorbi despre “capacitatea si viteza fluxului de trafic”. Un Plan de Mobilitate Urbana Durabila va  pune accent pe “accesibilitate şi calitatea vieţii”.

“Accesibilitate şi calitatea vieţii”… Recunoasteti cuvintele ? OPTAR a militat pentru ele in ultimii 3 ani. Iar acum… se intampla !

Foto: Sergiu Brega - 20 sept 2014 - Vrem un oras pentru oameni !

Planul de Mobilitate Urbana Durabila care-i intereseaza pe bucuresteni va cuprinde Capitala si zona sa de influenta. Ieri, am vazut prezentarea facuta de echipa care va realiza PMUD in Bucuresti/Ilfov. Am identificat toate principiile de realizare ale unui astfel de Plan.

Insa am fost curios de ce s-a “omis” o parte importanta: implicarea si informarea cetatenilor.

Am aflat ca informarile se vor face prin site-ul Primariei, al RATB… si alte entitati.

Cat de des intrati pe site-ul PMB ? Dar pe site-ul RATB ?

Realizarea PMUD Bucuresti/Ilfov a inceput de 3 luni. Folositi Google si incercati sa aflati informatii despre acest proiect. N-ati gasit, nu ?

OPTAR va colabora cu echipa care lucreaza la acest Plan. Si vom face tot posibilul sa implicam si sa informam oamenii despre principiile unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila.

Pentru ca stiu care e prima intrebare care va vine in minte…

Da, Primaria va respecta principiile Planului de Mobilitate Urbana Durabila ! Pentru functionarii de acolo e greu sa accepte ca nevoile oamenilor sunt mai importante decat cele ale masinii. Dar nerespectarea acestor principii ar atrage taierea finantarilor externe. Iar Romania are nevoie de fonduri ca de aer !

Dealtfel, primarul Sorin Oprescu stie foarte bine situatia. Nu a fost o intamplare atunci cand, inaintea protestului biciclistilor din mai 2014, a facut aceasta declaratie:

“Politica municipalităţii este aceea de a descuraja folosirea automobilelor individuale şi de a oferi ca alternativă un transport public fluent, prin realizarea unor benzi dedicate acestuia, precum şi încurajarea folosirii bicicletelor, pentru care se realizează de asemenea piste dedicate.” – Sorin Oprescu, primar, 24 aprilie 2014

Din pacate, declaratiile nu sunt suficiente. Lipsa de implicare si greselile ultimilor ani au atras sanctiuni din partea Comisiei Europene: joi, 25 septembrie 2014, au fost incepute procedurile de infrigement asupra Romaniei.

“Cetatenii din anumite zone din Bucuresti, Brasov si Iasi au fost expusi in mod aproape continuu unor niveluri nesanatoase de PM10 inca din 2007, potrivit ultimelor rapoarte din 2012. Comisia considera ca Romania nu a intreprins actiunile necesare inca din 2007 pentru protejarea sanatatii cetatenilor si solicita Romaniei sa ia masuri de perspectiva rapide si eficiente pentru ca perioada de neconformitate sa fie cat mai scurta posibil.” – nota de informare a Comisiei Europene

Iata de ce sunt sigur ca principiile Planului de Mobilitate Urbana Durabila vor fi respectate. Pentru prima data în ultimii 20 de ani, in Bucuresti, OMUL va deveni mai important decat masina.

N-am dreptate ? Lucruri minunate se întâmplă în Bucureşti.

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR

UPDATE – Nu am gasit informatii oficiale, dar va transmit informatiile pe care le am. Planurile de Mobilitate Urbana durabila se fac in urmatoarele zone:

Brasov, Constanta: WSP – UK + Rupprect Consult Germania + AV Transport Planning – Romania
Craiova, Iasi, Ploiecti: PTV – Germania + Search Corporation – Romania
Cluj, Timisoara: Ove Arup – UK + Studi e Planificazione – Italia
Bucuresti-Ilfov: ROM Transportation – Israel + Avensa – Romania + (GDZ Suez + Tractebel) – Romania

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

 

5 thoughts on “OMUL va deveni mai important decât maşina. Ştiaţi ?

  • Salut,

    Sunt Laura Istrate din Brasov si sunt implicata in campania “Bicicleste Omeneste”. Si noi incercam sa aflam mai multe despre aceste planuri la care se lucreaza si saptamana viitoare incercam sa ne intalnim cu expertii, consultantii din Anglia si Germania. Poate ar fi bine sa tinem un pic legatura, ca e tare greu cu autoritatile ca nu comunica deloc cu noi.

  • De când există primul refugiu de tramvai cu gard de protecție putea fi gândit un proiect de suspendare a tuturor liniilor de tramvai din București în vederea reabilitării integrale a rețelei și totodată în vederea dotării tuturor stațiilor de tramvai cu refugii late prevăzute cu garduri de protecție să nu mai fim prinși ca-n menghină în îngrămădeală și-n îmbulzeală eventual blocați la roșul pietonal pe refugiile înguste lipsite de garduri de protecție în traficul pietonal paralizat.Să nu mai zic de refugiul de pe Bulevardul Ion Mihalache de la intersecția cu Șoseaua Nicolae Titulescu.S-a lucrat în jurul lui 2012 la linia comună 24 42 45 46 dar refugiul cu pricina a rămas același refugiu îngust lipsit de gard de protecție,pericolul fiind astfel prelungit.Să nu mai zic de traficul rutier aglomerat din Piața Victoriei.Cozi interminabile pe arterele adiacente ei.La trecerea de pietoni de pe DN1 colț cu Strada Duiliu Zamfirescu stăm în picioare 2 min la roșul pietonal până ne dă verde când PMB trebuia să conceapă o gură de metrou pe DN1 colț cu Șoseaua Pavel Kiseleff pentru a face legătura cu cea existentă în vederea desființării trecerii de pietoni.Pe timpul verii sunt organizate competiții sportive pe Șoseaua Pavel Kiseleff între Strada Ion Mincu și Piața Victoriei și pe timpul toamnei târguri tradiționale.Trebuia să transforme definitiv tronsonul menționat în spațiu pietonal.Asemenea Strada Duiliu Zamfirescu între Strada Paris și Piața Victoriei.La fel Calea Victoriei între Piața Victoriei și Strada Grigore Alexandrescu.Atunci ar fi mult mai suportabilă Piața Victoriei.La trecerea de pietoni de pe Bulevardul Aviatorilor colț cu Bulevardul Primăverii la intrarea în parcul Herăstrău stăm 2 min în picioare la roșul pietonal când PMB trebuia a concepe o gură de metrou care să facă legătura cu cea existentă pe Bulevardul Aviatorilor colț cu Bulevardul Primăverii în vederea subtraversării și a desființării trecerii de pietoni.Cât despre intersecția Căii Griviței cu Bulevardul Gheorghe Duca în afara trecerii de pietoni ce leagă stația de tramvai de trotuarul aferent sensului de mers ce rost au celelalte când există subtraversările prin prisma stației de metrou Gara De Nord?Și trecerea de pietoni de pe Calea Griviței de la intersecția cu Strada Gheorghe Polizu ce rost are când există subtraversarea prin prisma stației de metrou Gara De Nord?Și la intersecția Căii Griviței cu Șoseaua Nicolae Titulescu ce rost are trecerea de pietoni de pe Calea Griviței când există subtraversare prin prisma stației de metrou Basarab?Așadar nu ne lăudăm cu infrastructura pietonală a capitalei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.