Mobilitatea urbană pe înţelesul tuturor

Dacă oprești 100 de oameni pe stradă și îi întrebi despre mobilitatea urbană, vor crede că este ceva cu… sau despre… atunci când… Dar nu e rușinos. Procentul de oameni care nu cunosc principiile dezvoltării mobilității urbane durabile este la fel de mare printre funcționarii administrației.

Multe orașe europene au adoptat Planuri de mobilitate urbană durabilă. Iar experiența lor este pusă la dispoziția tuturor celor „interesați”.  Da, ați înțeles ideea. Administrațiile din România nu prea au fost interesate. Ce interes ar avea politicienii să reducă valoarea proiectelor de infrastructură ?

Acum a venit scadența. După ce an de an, politicienii români i-au mințit și pe cetățeni și pe oficialii europeni, România va fi obligată să respecte principiile dezvoltării durabile a orașelor, dacă vrea să acceseze fondurile europene. Și în timp ce la Ministerul Fondurilor Europene, specialiștii pomenesc în documente oficiale despre Planurile de mobilitate urbană, la Primăria Municipiului București era în dezbatere un (alt) proiect distructiv pentru București: Pasajul rutier subteran de la Piața Presei Libere

Nu vreau să întru în detalii. O să explic simplu.

Bucureștiul poate accesa fonduri europene pentru proiecte de dezvoltare a transportului public pentru ca cei din zona limitrofă să poată ajunge repede și ieftin în Capitală.

În același timp, Primăria vrea să cheltuie bani că să-i împiedice pe cei din zona limitrofa să poată ajunge repede și ieftin în Capitală.

 

Întrebarea logică este, de ce să cheltuiești bani pentru un proiect care face rău oamenilor ?

 

Mulți însă nu-și dau seama de asta. Pentru că nimeni nu le-a spus că există soluții simple și ieftine pentru dezvoltarea mobilității urbane.

 

În Elveția a fost organizat un referendum în care cetățenii au fost întrebați dacă sunt de acord ca în 10 ani (până în 2020) facilitățile oferite transportului individual motorizat în mediul urban să fie reduse cu 10%. Iar ei au vrut asta !

Au fost de acord pentru că ȘTIAU că această hotărâre crește mobilitatea. Adică se vor deplasa mai repede și mai ieftin prin oraș.

În acest moment, mi-e teamă să aflu ce ar dori bucureștenii pentru ca să „fluidizeze” traficul. Pentru că nimeni nu le-a vorbit vreodată despre mobilitate urbană.

 

Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, sprijinită de voluntarii Comunității Bicicliștilor din București, a demarat un proiect de informare a cetățenilor despre principiile dezvoltării mobilității urbane.

Astăzi a fost lansat primul episod din filmul Mobilitatea urbană pe înțelesul tuturor. Sperăm să îl trimiteți către toți prietenii voștri, să comentați, să disecați… dar să nu ne credeți pe cuvânt. Informați-vă !

UPDATE 29 oct. 2013 – Am ajuns la episodul 4 si lucram la urmatoarele. Puteti transmite un playlist cu episoadele disponibile catre prietenii vostri ! Click AICI

 

 

 

 

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR

 

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

 

Această intrare a fost publicată în PMUD . Pune legătura în semnele de carte.