Mobilitatea urbană pe înţelesul tuturor

Dacă oprești 100 de oameni pe stradă și îi întrebi despre mobilitatea urbană, vor crede că este ceva cu… sau despre… atunci când… Dar nu e rușinos. Procentul de oameni care nu cunosc principiile dezvoltării mobilității urbane durabile este la fel de mare printre funcționarii administrației.

Multe orașe europene au adoptat Planuri de mobilitate urbană durabilă. Iar experiența lor este pusă la dispoziția tuturor celor “interesați”.  Da, ați înțeles ideea. Administrațiile din România nu prea au fost interesate. Ce interes ar avea politicienii să reducă valoarea proiectelor de infrastructură ?

Acum a venit scadența. După ce an de an, politicienii români i-au mințit și pe cetățeni și pe oficialii europeni, România va fi obligată să respecte principiile dezvoltării durabile a orașelor, dacă vrea să acceseze fondurile europene. Și în timp ce la Ministerul Fondurilor Europene, specialiștii pomenesc în documente oficiale despre Planurile de mobilitate urbană, la Primăria Municipiului București era în dezbatere un (alt) proiect distructiv pentru București: Pasajul rutier subteran de la Piața Presei Libere

Nu vreau să întru în detalii. O să explic simplu.

Bucureștiul poate accesa fonduri europene pentru proiecte de dezvoltare a transportului public pentru ca cei din zona limitrofă să poată ajunge repede și ieftin în Capitală.

În același timp, Primăria vrea să cheltuie bani că să-i împiedice pe cei din zona limitrofa să poată ajunge repede și ieftin în Capitală.

 

Întrebarea logică este, de ce să cheltuiești bani pentru un proiect care face rău oamenilor ?

 

Mulți însă nu-și dau seama de asta. Pentru că nimeni nu le-a spus că există soluții simple și ieftine pentru dezvoltarea mobilității urbane.

 

În Elveția a fost organizat un referendum în care cetățenii au fost întrebați dacă sunt de acord ca în 10 ani (până în 2020) facilitățile oferite transportului individual motorizat în mediul urban să fie reduse cu 10%. Iar ei au vrut asta !

Au fost de acord pentru că ȘTIAU că această hotărâre crește mobilitatea. Adică se vor deplasa mai repede și mai ieftin prin oraș.

În acest moment, mi-e teamă să aflu ce ar dori bucureștenii pentru ca să “fluidizeze” traficul. Pentru că nimeni nu le-a vorbit vreodată despre mobilitate urbană.

 

Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, sprijinită de voluntarii Comunității Bicicliștilor din București, a demarat un proiect de informare a cetățenilor despre principiile dezvoltării mobilității urbane.

Astăzi a fost lansat primul episod din filmul Mobilitatea urbană pe înțelesul tuturor. Sperăm să îl trimiteți către toți prietenii voștri, să comentați, să disecați… dar să nu ne credeți pe cuvânt. Informați-vă !

UPDATE 29 oct. 2013 – Am ajuns la episodul 4 si lucram la urmatoarele. Puteti transmite un playlist cu episoadele disponibile catre prietenii vostri ! Click AICI

 

 

 

 

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR

 

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

 

14 thoughts on “Mobilitatea urbană pe înţelesul tuturor

  • O alta organizatie necunoscuta si evident non-profit (ca doar nu vreti sa creada cineva ca ei fac asta ca sa castige ceva, nu!!! Doamne Fereste!) vrea sa se faca cunoscuta. Si cum pot ei sa fac asta? Simplu! Atacand ceva ce se construieste! Ce conteaza ca ce spun ei se bate cap in cap cu realitatea? Pai cum sa spui ca Uniunea Europeana nu este de acord cu asta cand ei sunt cei care ne dau fonduri pentru constructia de pasaje si drumuri? Daca nu ar fi ei acum am merge tot cu 2 km/ora pe drumuri neasfaltate! Iar exemplul din Elvetia este aiurea pentru ca ei nu fac parte din UE. Si repet! Vreti sa va plimbati prin oras? Aveti parcuri! Vreti sa ascultati pasarele cum ciripesc? Puneti-va castile sau plecati la munte in weekend (ca nu aveti pe unde asta e alta problema dar lasa ca ne-a promis tov prim min ca rezolva el problema asta, deci putem sa dormim linistiti).
    In concluzie, lasati abureala, ca avem nevoie de drumuri mai late, piste de biciclisti, pasaje si poduri. Si nu mai agitati atat apele ca acum se supara Domn Primar General si se apuca de autostrada suspendata! Dar inca nu a castigat alegerile. Cum le castiga cum o face! :))

    Si inca ceva: in filmuletul prezentat este atat de mult comentariu tendentios si care pleaca de la premise absolut false incat isi pierde orice urma de credibilitate! Vreti sa fiti luati in seama? Nu mai fiti patetici, nu mai exagerati! Daca se maresc soselele NU SE MARESC NUMARUL DE MASINI! Nu din cauza asta! Se maresc pentru ca situatia economica si necesitatile o impun. Si traficul ingreunat o sa fie si mai greoi! Masinile se vor inmulti oricum!!! E pueril sa afirmi ca de asta isi cumpara oamenii masini pentru ca au pe unde circula!!! Ma pufneste si rasul!! Cata minte sa ai sa gandesti asa? Si exemplele sunt nenumarate! Inca unul si ultimul, care iar mi s-a parut de un penibil maxim: “Daca apare o sosea noua toti se vor muta de pe soseaua veche pe soseaua noua si se vor face in curand ambuteiaje si aici!! Pe bune???? Si pe soseaua veche cine mai circula?? Daca se MUTA pe cea noua inseamna ca pe cea veche se circula mai bine pentru ca se elibereaza! Si acest lucru se poate vedea (pentru cine are ochi de vazut) ca s-a intamplat pe autostrada 3. DN1 s-a eliberat si se circula foarte bine pe ambele sosele! Na ghinion!!! Sunteti penibili! Si imi pare rau ca va risipiti resursele pe cai verzi pe pereti. Dar inseamna ca aveti si va permiteti! Bafta! 🙂

    (Acest comentariu a fost postat de userul care a folosit 3 identitati pana acum: Fox, Unautomobilist, Unbiciclistcumasina)

    • Iti multumim pentru comentariu.
      Ne bucuram ca nu ne crezi pe cuvânt.
      Speram sa verifici informatiile si sa ne spui daca din istoria ultimilor 70 de ani ai aflat alte lucruri decat au aflat expertii din toata lumea.

      • @Fox:

        1. cu pasajele alea tind sa-ti dau dreptate insa doar partial-nici o capitala Europeana sanatoasa la cap nu are un centru atat de aglomerat..este adevarat ca dpdv economic masinile isi vor spori numarul (ca deh secolul vitezei)..dar nu trebuie neaparat sa are centrul oraselor. Investitiile esentiale pentru trasnport sunt Centurile ocolitoare cu multe intrari in oras…ca tu individ cand vrei sa te duci din sud in nord sa alegi iesirea sud in centura si sa fugi cu suta la ora (pentru ca atunci chiar o sa poti face asta)…nu cu 2 la ora prin centru..unde poluezi, faci praf..tai verdeata sa faci bulevard cat casa poporului,deranjezi oameni si unde ar trebui sa functioneze un transport in comun fiabil si un transport alternativ gen bicicleta.
        2. Nu stiu de ce toti ganditi despre bicicleta atat de ingust in orizonturi…evident nu este rentabila ca transport de marfa Bucuresti – Constanta dar pentru oras (atunci cand nu faci cicloturism sau agrement) este foarte..dar foarte eficienta (atat de eficienta ca in tarile nordice se merge inclusiv pe zapada la munca si au roti speciale in comert. Nu mai vorbim de Amsterdam, Viena…etc.
        3. Faza cu ONG-ul care vrea sa sa si sa..este tipica romanului cu “capra vecinului”…Daca acesti oameni vor reusi sa faca ceva pozitiv in demersul lor in promovarea bicicletei si infrastructurii specifice (poate da poate nu) asta ar fi un castig pentru toti si credibilitatea deocamdata este mult mai mare decat a oricarui politician de doi bani care doar toaca vorbe …DAR retine un lucru…ca romanul nu pricepe ceva esential in capitalism (desi o arde capitalist): NIMIC NU ESTE GRATIS! si eu sunt foarte de acord cu asta..in plus sa vezi si sa nu crezi: foarte multe acte de volutariat s-au facut rupandu-si oamenii din timpul lor liber (aici sunt martor ca am participat la evenimente si i-am vazut). Nu stiu de ce noi avem un blocaj mental sa stam cu mana intinsa sau in c** si asteptam sa se faca (orice) iar cand vin unii sa se zbata (motivele ma intereseaza mai putin) atuni sarim ca arsi cum fac aia si dreg si vor sa uzurpe avutia tarisoarei…

        Nu voi intra in polemici desi voi fi atent la discutii voiam sa-mi exprim punctul de vedere si atat.

        Numai bine,

    • @Fox
      Ai mentalitate tipic de cocalar indolent. Nu te intereseaza viitorul copiilor , al planetei si al tau in final. Daca iti place atat de mult masina , pune nene nasul tau de oligofren la esapament , ca doar miroase a primavara acolo. Cu ce sunt eu vinovat ca simplu pieton sa suport mizeria fonica si cea din aer facuta de masina ta ca esti tu puturos sa mergi 3 km pe jos? Poti tu plati o mie de taxe pe poluare ca eu nu beneficiez de nimic.
      Optar poate ai putea dedica un articol si pe aceasta tema.Este un drept al meu ca locuitor al orasului sa am un aer curat. Soferii nu au nici o justificare sa-mi strice mie aerul si linistea ca vezi draga , ei platesc taxe si au voie. Inteleg utilizarea mijloacelor auto in folosul comunitatii dar nu inteleg pe cele folosul personal. Ce bine ar fi daca in orase s-ar interzice automobilele personale. Sa fie numai transport in comun , si mijloacele pentru utilitati (pompieri , politie , salvare , taxi transport marfa)

    • Citez ce ai spus tu Fox: “Si acest lucru se poate vedea (pentru cine are ochi de vazut) ca s-a intamplat pe autostrada 3. DN1 s-a eliberat si se circula foarte bine pe ambele sosele! Na ghinion!!!”
      Păi să înţeleg că ai ori o malformaţie, ori ţi-ai luat la castane că-ţi ţii un ochi pe autostradă şi unu pe DN1! Şi nu asta-i problema, problema este că nu văd bine bieţii tăi ochi. Sunt şofer de “uichend” şi biciclist în restul timpului şi cu părere de rău îţi mai spun că DN1 este drumul ce-mi leaga casa de acum de casa părintească. Am încercat şi autostrada care este extrem de greu de accesat şi goală din această cauză. DN1 orice ai face e aglomerat.

  • [critica constructiva]
    1. “exemplul din Elvetia este aiurea pentru ca ei nu fac parte din UE” – Eu as fi de parere ca si in Elvetia oamenii vor o viata buna in orase, dar oricum, voturi similare au avut loc si in Olanda si Danemarca.

    2. “cum sa spui ca Uniunea Europeana nu este de acord cu asta cand ei sunt cei care ne dau fonduri pentru constructia de pasaje si drumuri” – Este o supra-interpretare a scopului instrumentelor structurale oferite de UE. De fapt, exista limite privind tipul de drumuri ce pot fi construite din fonduri europene. In plus, exista un document de pozitie in care UE isi asuma ca pana in 2050 sa reduca nivelul emisiilor de gaze de sera cu 80–95 % sub nivelul din 1990, ceea ce eu as traduce ca drumuri noi nu inseamna neaparat autoturisme. (scuze ca nu dau surse, dar Google e prietenul nostru)

    3. “Ai mentalitate tipic de cocalar indolent”, “ai ori o malformaţie, ori ţi-ai luat la castane” – trecand peste lipsa de “political correctness”, cred ca asa strigau si stramosii nostri inainte sa se casapeasca cu turcii si alti cotropitori… doar ca discutia “cu sau fara masini in oras” nu este o lupta pe viata si pe moarte; este o contructie sociala in care incerci nu sa-ti ucizi oponentul, ci sa-l atragi de partea ta.

    4. optar.ro – nu cred ca se supara nimeni daca in clip, langa autori, listati si cateva referinte
    [/critica constructiva]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.