Mersul pe bicicletă
este ilegal în București

COMUNICAT DE PRESĂ – Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) a solicitat Brigăzii Rutiere Bucureşti desființarea pistelor pentru biciclete din București.

În urma unor analize în teren, reprezentanții organizației au demontrat că utilizarea pistelor pentru biciclete, în forma în care sunt acum proiectate, avizate şi executate, obligă bicicliștii să încalce legea pe TOATE pistele din București.

STAS-ul 10144/2-91 privind prescriptiile de proiectare a trotuarelor, aleilor de pietoni şi a pistelor de ciclisti, prevede ca lăţimea minimă a pistelor de ciclişti trebuie să fie de 1.00 m pentru o bandă şi un sens de circulaţie sau 1,50 pentru două benzi pe acelaşi sens de circulaţie. În luna mai, Administraţia Străzilor Bucuresti avea în administrare 10 piste pentru biciclete, în lungime totală de 44,65 km. Dintre acestea, 26,63 % erau piste duble cu circulaţie în ambele sensuri şi 73,37 % erau piste cu o singură bandă pe un sens de circulaţie.

Conform datelor obţinute de la un importator, bicicletele, în partea lor cea mai lată (ghidonul), au până la 730 mm. Având în vedere că pistele cu o bandă de circulație pe un sens au o lăţime de 1,00 m şi din cauza faptului că acestea au fost executate pe trotuar, manevra de depăşire este imposibilă. În consecinţă, pentru a putea utiliza respectivele piste, bicicliştii si utilizatorii de mopede au două alternative: fie încalcă legea şi părăsesc pista în timpul manevrei, fie, încercând să respecte legea, pun în pericol viaţa lor şi a celor din jur. În cazul în care aleg să nu efectueze depăşiri, pistele pentru biciclete sunt inutilizabile. Situaţiile contravin Dispozitiilor Generale din Codul Rutier, art.1, alin (2):  „dispoziţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă au ca scop asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice”.

În Bucureşti, avizarea pistelor pentru biciclete exclusiv pe trotuare, aplicând lăţimea minimă de un metru pentru o bandă şi un sens de circulaţie, au făcut ca aceste investiţii costisitoare să fie inutile. Prin comparaţie, municipalitatea oraşului Sibiu, aplicând aceleaşi STAS-uri pentru proiectarea pistelor pentru biciclete, dar prin materializarea lor pe carosabil, au creat o infrastructură funcţională. Fluiditatea traficului pe pistele de biciclete este asigurată de posibilitatea de a efectua legal depaşiri.

Asociaţia OPTAR cere desfiinţarea actualelor piste pentru biciclete din Bucuresti, dar păstrarea traseelor sub forma trotuarelor cu acces comun pentru pietoni şi biciclisti, acolo unde este posibil. În acest fel, pe respectivele trasee, se va institui interdicţia mopedelor de a circula pe trotuare, dispare obligativitatea bicicliştilor de a circula pe trotuare, dar se menţine posibilitatea pentru acestia din urma de a rula pe trotuare, cu obligativitatea bicicliştilor de a proteja pietonii.

Deasemenea, se solicită executarea de piste viabile, demne de o capitală europeană.