Grupul de Lucru National:
Începuturile

In cadrul proiectului mobile 2020, pe data de 9 decembrie 2011 a avut loc prima intalnire a Grupului de Lucru National pentru incurajarea folosirii bicicletei.


Proiectul, derulat de REC Romania, isi propune imbunatatirea capacitatii factorilor interesati din orasele mici si mijlocii (sub 350.000 de locuitori) din 11 tari europene, inclusiv Romania, de a creste procentual utilizarea bicicletei ca mijloc de transport zilnic, pana in anul 2020.

Avand in vedere starea jalnica a infrastructurii pentru biciclisti, Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR)  considera ca infiintarea acestui Grup de Lucru reprezinta un mare pas inainte.

La prima intalnire au fost 21 de reprezentanti ai urmatoarelor institutii: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Asociatia pentru Tranzitia Urbana, Primaria Municipiului Sibiu, Federatia Biciclistilor din Romania, Primaria Municipiului Zalau, Asociatia Municipiilor din Romania,  Agentia Metropolitana Brasov,  Primaria Municipiului Sebes, Primaria Municipiului Slobozia, Fundatia de Turism si Ecologie a Dunarii de Jos „Ciulinii Baraganului”, Club Sportiv Alien Cycling  Zalau, CODATU Romania, Club Ferroviar, Sisteme de Transport Consul SRL, Integral Consulting R&D, Search Corporation, Asociatia Braintree, SC Tursib SA Sibiu, REC Romania si OPTAR. Asociatia Bate Saua Sa Priceapa Iapa, membra a Federatiei Biciclistilor din Romania s-a alaturat grupului. De mentionat ca niciuna dintre cele 7 primarii din Bucuresti nu a fost prezenta la aceasta intalnire.

In prima sesiune de lucru s-a analizat situatia actuala si s-a incercat identificarea provocarilor privind incurajarea folosirii bicicletei ca mijloc de transport. Iata concluziile:

Puncte tari  (ordinea este aleatorie)

–         Numar mare de orase interesate si eligibile pentru finantare (Fondul de Mediu)

–         Trend pozitiv in randul tinerilor, atitudine pozitiva generala

–         Disponibilitatea unor autoritati pentru promovare a ciclismului (ex. Sibiu)

–         Dorinta de integrare, prin implementarea exemplelor pozitive disponibile in UE

–         Numar in crestere al asociatiilor de profil

–         Existenta unor servicii de bike-sharing

–         Exista modele de infrastructura (proiecte pilot: Cluj, etc.)

–         Exista documentatie si informatie in cadrul unor organizatii de profil

–         Dorinta de a practica ciclismul datorita caracterului sportiv si recreativ

–         Promovarea prin activitati competitionale

–         Existenta unor initiative ale administratiilor locale

–         Perceput ca optiune la transportul alternativ

–         Mijloc de transport nepoluant

Puncte slabe (ordinea este aleatorie)

–         Lipsa infrastructurii si a serviciilor pentru infrastructura

–         Infrastructura existenta prost executata

–         Slaba corelare intre proiectare si practica

–         Lipsa informatiei sau slaba vizibilitate a surselor de informare

–         Lipsa educatiei pentru promovarea utilizarii bicicletei in scoli

–         Excesiva publicitate pentru dealerii auto

–         Autoritate de control slaba a politiei rutiere

–         Lipsa legislatiei pentru marcaje trafic de biciclete/sau neaplicarea acesteia

–         Lipsa respectului in trafic

–         Lipsa sigurantei descurajeaza utilizarea bicicletei

–         Inexistenta unor studii si structuri relevante

–         Alocare insuficienta a fondurilor

Oportunitati  (ordinea este aleatorie)

–         Legislatia UE (PAMU, CAT 22-2050, politica promovare SUMP),

–         Programe de finantare UE ( mediu, regional, POR) si national (Fondul pentru Mediu)

–         Varietatea de modele pentru biciclete si preturi accesibile pentru toate categoriile (inclusiv second-hand)

–         Exemple ale persoanelor publice

–         Explozia fenomenului ciclist in ultimii 2-3 ani

–         Replicarea initiativelor existente la alte administratii locale

–         Numar in crestere a autoturismelor si costuri ridicate de utilizare (carburant, taxe)

–         Initierea pregatirii inca de la invatamantul prescolar privind beneficiile utilizarii bicicletelor

–         Colaborarea cu producatorii, importatorii si distribuitorii de echipament pentru promovarea ciclismului

Amenintari  (ordinea este aleatorie)

–         Accidente

–         Furturi

–         Inertia de (in)actiune a autoritatilor locale

–         Lipsa de implicare publica

–         Lipsa de know-how in proiectare-implementare

–         Planificare spatiala invechita

–         Mentalitate si particularitati culturale

OPTAR va va informa regulat despre actiunile si rezultatele Grupului.

Foto: REC Romania

——————————–

Daca locuiesti in Bucuresti si vrei sa militezi pentru drepturile biciclistilor si cele ale pietonilor izgoniti de pe trotuare, te poti inscrie in grupul Facebook.

Daca nu locuiesti in Bucuresti dar vrei sa sustii demersurile biciclistilor si pietonilor bucuresteni, te poti inscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea in care traiesti, daca sustii munca noastra, te poti inscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu dureaza mai mult de un minut !

Despre realizarile asociatiei noastre sau ale partenerilor nostri poti afla daca te inscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

———————————