De ce nu știe lumea ce este PMUD – ghid pentru cetățeni și autorități

PMUD este chestia aia mișto pe care o așteptăm de decenii dar despre care nu știm că este lângă noi. Este despre trafic, aer, costuri etc. Dacă PMUD este bun, atunci traficul e lejer, aerul e curat, costurile de transport sunt mici etc. Dacă PMUD nu respectă principiile dezvoltării durabile, situația actuală se va agrava.

PMUD înseamnă Plan de Mobilitate Urbană Durabilă. Este ceea ce Bucureștiul și Ilfovul are nevoie: o strategie pe termen lung care să ofere o direcție de dezvoltare zonei. Nu mai rămâne decât să ne asigurăm că direcția este cea corectă.

PMUD București-Ilfov a început în urmă cu 15 luni, pe vremea când oprescu ”știa” mai bine decât orice specialist și orice strategie ce e bine pentru București.

Rezultate:

–          București este cel mai congestionat oraș din Europa

–          Poluarea cu pulberi în suspensie din București, pe vremea când era măsurată, era de aproape 4 ori mai mare decât maximum suportat de organismul uman

Cu un asemenea primar, informațiile despre realizarea PMUD București-Ilfov nu aveau cum să ajungă la urechile cetățenilor. Pentru că, pus față în față cu principiile de planificare durabilă a mobilității urbane, oprescu ar fi trebuit să recunoască faptul că a nenorocit traficul din București. Iar el avea de inaugurat un pasaj rutier la Piața Presei Libere, care aducea traficul de tranzit mai aproape de centrul orașului.

Suspendarea lui oprescu a oferit Bucureștiului o șansă. Pe 16 ianuarie 2016, pentru prima oară, autoritățile vor organiza o întâlnire de informare a cetățenilor, funcționarilor, politicienilor și experților.

Asta nu înseamnă că problemele s-au rezolvat. Înseamnă doar că există posibilitatea ca autoritățile să repare acele proceduri neîndeplinite care afectează direct calitatea PMUD București-Ilfov.

Ieri, într-o întâlnire la Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, am promis să explic într-un document care sunt pașii neîndepliniți în realizarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă care se realizează în România. Întâlnirea a avut loc în urma unei petiții referitoare la modificările la Codul Rutier.

 

Explicarea pașilor de dezvoltare ai unui PMUD
Document transmis Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic

 

Procedurile de realizare a unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila sunt unitare in Uniunea Europeana, fiind realizate de Comisia Europeana si distribuite tuturor tarilor.

Documentul in limba engleza (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan)
Documentul in limba romana (PMUD – Plan de Mobilitate Urbana Durabila)

Realizarea si respectarea PMUD sunt conditii pentru ca tarile/orasele sa poata accesa fonduri europene pentru proiectele ce vizeaza transportul. In acest sens, toate PMUD trebuie sa aiba un certificat, eliberat de firma care realizeaza PMUD, care sa ateste faptul ca sunt respectate liniile directoare.

La pagina 14 sunt explicati pasii de realizare a unui PMUD. Pentru ca documentul a fost salvat intr-o varianta necorespunzatoare, puteti consulta acesti pasi intr-o forma prescurtata a documentului – pagina 7 – Proces

Asa cum se vede, punctul de pornire este angajamentul.

 

 

In toate orasele din Romania a lipsit acest punct de plecare, obligatoriu. Prin acest anunt, administratia transmite tuturor (cetateni, functionari, specialisti) dorinta de a respecta liniile directoare ale unui PMUD.

Acest anunt creeaza presiune pe administratie, deoarece cetatenii pot sa invoce declaratia publica, atunci cand proiectele sunt contrare dezvoltarii durabile. De exemplu, in Bucuresti, lipsa acestui angajament a permis ca proiectele aprobate in ultimul an sa fie contrare principiilor planificarii durabile a mobilitatii urbane, cu toate ca in Bucuresti era in lucru PMUD.

 

Iata cum arata aceasta declaratie in PMUD (SUMP) Viena – pagina 3

Pentru inspiratie, recomandam echipelor de comunicare ale primarilor sa citeasca pagina 15 din Ghidul de realizare al PMUD, atunci cand vor sa redacteze acest angajament.

Chiar daca acest pas trebuia facut inainte de a se incepe munca la PMUD, consideram ca el poate fi facut chiar si acum, deoarece angajamentul administratiei in fata cetatenilor si functionarilor trebuie sa existe.

 

Solicitam ca toate toate administratiile din tara sa indeplineasca acest pas. Daca exista administratii care afirma ca au indeplinit procedura, nu credem ca e o problema sa se reafirme interesul pentru dezvoltarea durabila prin reluarea mesajului. OPTAR, impreuna cu partenerii sai, au urmarit activitatile in toate orasele care dezvolta PMUD si nu au fost identificate aceste angajamente.

De precizat ca Bucuresti, Iasi si Brasov sunt obligate sa adopte aceste masuri, deoarece Comisia Europeana  a inceput procedurile de infrigement referitoare la poluarea aerului (traficul rutier este principalul poluator). – link catre comunicatul Comisiei Europene

Abordarea participativa a unui PMUD este o conditie prealabila. – pagina 7

Trebuie inteles ca acest principiu are o importanta covarsitoare, deoarece astfel se reduce presiunea asupra politicienilor pusi in situatia de a lua “masuri nepopulare”. In timp ce administratiile din Romania evita aceste campanii de informare, politicienii din Vest le provoaca, deoarece stiu ca masurile adoptate impreuna cu oamenii, deci adaptate nevoilor oamenilor, aduc popularitate (voturi).

De retinut ca implicarea cetatenilor in eleboararea planurilor este obligatorie, pentru acest tip de planificare. Aici nu se discuta despre “respectarea legii transparentei decizionale” sau alte “documente justificative” elaborate de BERD, MDRAP sau administratiile locale. Aici vorbim despre niste obligatii privind elaborarea PMUD. Fara indeplinirea acestor conditii, inseamna ca nu au fost respectate liniile directoare. Insa PMUD, chiar daca este obligatoriu de respectat, trebuie sa fie vazut in primul rand ca un instrument care sa rezolve problemele generate de traficul rutier, in scopul cresterii calitatii vietii.

OPTAR solicita ca procedurile de implicare a cetatenilor, prin informare, sa fie respectate, chiar daca acestea se desfasoara cu intarziere foarte mare.

Procedurile sunt descrise de documentele europene puse la dispozitia autoritatilor romane.

Planificarea mobilității urbane durabile, un concept de planificare strategică, promovat de Comisia Europeană, subliniază implicarea cetățenilor și a actorilor pe toată durata procesului de dezvoltare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), ca fiind unul dintre elementele cheie. Implicarea comunităților în planificare este o datorie fundamentală a autorităților locale pentru a îmbunătăți procesul de luare a deciziilor, reprezentând de asemenea o cerință prevăzută de Directivele UE și de convențiile internaționale. – sursa

Pentru ca toate PMUD din tara sunt la final, putem afirma ca nicio administratie nu a respectat principiul de baza al elaborarii PMUD: implicarea cetatenilor. Intalnirile cu specialistii, functionarii publici sau membrii unor asociatii nu inseamna ca au fost implicati cetatenii, asa cum incearca sa sugereze BERD, MDRAP sau unele echipe care realizeaza PMUD.

Daca aceste afirmatii au legatura cu faptul ca nu se intelege procesul de abordare participativa, consideram ca putem fi partenerii administratiilor si expertilor, contribuind la informarea corecta a cetatenilor. Ghidul ofera (la pagina 30) o lista cu cei ce ar fi trebui implicati. Insa abordarea participativa nu trebuie sa fie un document “bifat”; trebuie oferita posibilitatea ca cetatenii sa fie informati si sa poata participa la elaborare.

 

Importanta informarii cetatenilor este explicata foarte clar, consideram noi:

Conceptul de Planificare a Mobilității Urbane Durabile, definește principiul conform căruia, publicul ar trebui să fie implicat încă din primele etape ale procesului de planificare a transportului și nu numai în momentul în care planurile sunt în mare parte finalizate și pot fi operate doar modificări minore. Acest lucru solicită din partea autorităților publice deschiderea pentru dezbatere și pregătirea pentru participare a unui subiect extrem de complex și specializat, ca parte a procesului de planificare. – sursa

 

Alfel spus, in Romania s-a intamplat exact ce nu trebuia sa se intample: cetatenii sunt invitati la consultari in ultima faza, atunci cand documentele sunt finalizate si pot fi operate doar modificari minore.

Asa cum precizeaza citatul de mai sus, mobilitatea urbana este un subiect extrem de complex si specializat. De aceea, autoritatile trebuie sa pregateasca publicul de a participa.

Solicitam ca toate toate administratiile sa retraga din etapa de consultare documentele PMUD. Chiar faptul ca la Senat (si Camera Deputatilor) se discuta despre modificari la Codul Rutier, fara sa se stie despre realizarea acestor strategii, inseamna ca nu a existat un proces de implicare a tuturor actorilor, respectiv a senatorilor si deputatilor care reprezinta cetatenii din zonele vizate.

Solicitam ca toate administratiile sa inceapa campanii de informare a cetatenilor, pentru a explica principiile directoare ale unui PMUD.

OPTAR considera ca administratiile/politicienii nu inteleg cat de importante sunt aceste campanii de informare. Documentele europene vorbesc despre rolul abordarii participative:

–          O abordare participativa – pagina 7 jos, pagina 8 sus

–          Castigarea suportului public – pagina 10

 

Ghidul de realizare precizeaza ca “implicarea cetatenilor este o datorie fundamentală a autorităţilor locale”.

Cetăţenii sunt un subgrup special de actori. Implicarea lor în planificare este o datorie fundamentală a autorităţilor locale pentru a asigura legitimitatea şi calitatea procesului decizional. Implicarea cetăţenilor în planificare este şi o cerinţă prevăzută de directivele UE şi convenţiile internaţionale – pagina 36

Aceasta implicare a lipsit. PMUD sunt in faza finala, cetatenilor fiindu-le obstructionat accesul in perioada de planificare. Aceasta afirmatie este valabila pentru toate Planurile de Mobilitate Urbana Durabila realizate in Romania.

La pagina 49, Ghidul PMUD vorbeste despre “viziunea comuna”. In Romania, viziunea PMUD nu este “comuna”, deoarece cetatenii n-au fost implicati, autoritatile nu si-au exprimat angajamentul, iar documentele nu respecta principiile planificarii durabile a mobilitatii urbane.

Pentru a explica diferentele dintre cele doua tipuri de planificari, Ghidul PMUD ofera un tabel informativ la pagina 6. Asadar, cu toate ca trebuia sa fie o planificare cu implicarea partilor interesate, prin utilizarea unei abordari transparente si participative, documentele PMUD supuse dezbaterii au fost realizate de experti. Asta inseamna ca s-a utilizat tipul traditional de planificare, cel neagreat de PMUD.

 

 

 

Consideram ca toate informatiile prezentate mai sus sunt suficiente pentru a ilustra situatia in care ne aflam.

Campaniile de informare initiate de administratiile altor orase din Europa au luat diverse forme.

In Romania, lipsa de informatii corecte si abundenta de informatii gresite, vehiculate chiar si la nivel de experti, face ca aceste campanii de informare sa trebuiasca sa fie adaptate conditiilor locale.

Propunem ca,  in toate orasele unde se dezvolta PMUD, sa se lanseze in spatiul public (internet, anunturi in transportul public, presa, etc) principiile de baza ale planificarii durabile a mobilitatii urbane: planificarea axata pe nevoile oamenilor, nu pe nevoile traficului.

Aceste mesaje trebuie insotite de detaliile de organizare a intalnirilor unde cetatenii pot solicita informatii suplimentare. Consideram ca, dupa modelul din Lille (Franta), sa se propuna minim 4 intalniri saptamanale unde catetenii sa poata participa si sa li se poata raspunde la intrebari. Daca dupa 30 de zile de campanie se constata o lipsa de interes a cetatenilor de a participa la aceste intalniri, consideram ca se poate trece la etapa urmatoare, cea de dezbatere

Daca, dupa cele 4 intalniri se constata ca interesul pe subiect este crescut, aceste intalniri trebuie organizate in continuare, pentru a permite cetatenilor sa se informeze. Estimam ca 8-10 intalniri ofera posibilitatea tuturor celor interesati pentru a se informa.

 

Dupa ce aceste imagini vor fi explicate (corect) iar oamenii vor intelege principiile care stau la baza planificarii durabile a mobilitatii urbane, se poate incepe procesul de consultare. Doar atunci cetatenii, beneficiarii principali ai aplicarii planurilor, vor putea analiza daca documentele elaborate de experti respecta aceste principii.

Opiniile exprimate in urma dezbaterilor trebuie sa se regaseasca in documentele finale, daca acestea indeplinesc liniile directoare de dezvoltare durabila a mobilitatii.

FOARTE IMPORTANT  – Campania de informare trebuie realizata de experti, nu de politicieni ! Politicienii trebuie sa fie “spectatori”, alaturi de cetateni si functionari. Asadar, presiunea nu va fi pe politicieni sau functionari, ci pe experti. Acestia trebuie sa explice, argumentat, de ce aceste solutii trebuie implementate. Faptul ca s-a intarziat aceasta campanie de informare, va face destul de dificile aceste intalniri, deoarece oamenii vor trebui sa asimileze foarte multe informatii intr-un timp scurt. Dar, cel mai important, va dura ceva timp pana sa “accepte” aceste principii, contrare “logicii” care a guvernat Bucurestiul (si celelalte orase din Romania).

 

Exemplu de campanie de succes

Mardi du PDU”  –  “Martea Planului de Mobilitate Urbana Durabila”  – in fiecare marti, toti cei interesati se intalneau pentru a discuta despre PMUD – Lille, Franta. De precizat ca in Lille sunt la al doilea PMUD, primul fiind adoptat in 2010. Asadar, nivelul de cunoastere a principiilor era ridicat.

 

Ne dorim sa fim parteneri in elaborarea acestor strategii, dar suntem constienti ca succesul acestora depinde de respectarea liniilor directoare.

Asa cum s-a constatat din analiza situatiei existente, in Bucuresti nu a fost respectata nicio strategie, din lista lunga de documente verificate. Toate acele stategii au fost realizate dupa principiile de planificare traditionala. PMUD propune un tip de planificare diferit tocmai pentru ca oamenii sa poata dobandi dreptul de proprietate asupra documentului si, astfel, sa poata urmari implementarea pe termen lung a strategiei, indiferent de “culoarea politica” a primarului.

Asadar, nu facem compromisuri in ceea ce priveste respectarea principiilor de realizare a PMUD, deoarece acestea fac diferenta intre tipul de planificare invechit si planificarea durabila.

Persoanele care doresc să participe la întâlnire trebuie să trimită un mesaj de confirmare la adresa birouldepresa@cjilfof.ro sau la telefon 0751 291 472. Întânirea va avea loc sâmbătă, 16.01.2016, de la ora 10:00, la Politehnica – Fac. Transporturi – sala JA103.

 

Marian Ivan – membru fondator OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

 

Această intrare a fost publicată în PMUD . Pune legătura în semnele de carte.