“Capitala creşte verde”…
Sau nu ?

„Capitala creste verde” este o initiativa a Primariei Municipiului Bucuresti de promovare a mijloacelor de transport ecologice. OPTAR doreste sa spijine astfel de initiative, mai ales daca efectele se regasesc pe drumurile publice din Bucuresti.

Pentru a ne lamuri cum este posibil ca Brigada Rutiera si Administratia Strazilor sa tolereze actuala infrastructura pentru biciclisti, am considerat ca este necesar sa ne adresam Primarului General al Capitalei si Consiliului General:

Stimate domnule Primar General al Municipiului Bucuresti,
Stimati membri ai Consiliului General al Municipiului Bucuresti,

In Bucuresti sunt peste doua milioane de pietoni si biciclisti ale caror drepturi sunt incalcate cu buna stiinta de catre institutiile bucurestene competente in domeniul circulatiei: Brigada Rutiera şi Administratia Strazilor.

De mai bine de jumatate de an, actiunile Organizatiei pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) incearca sa atraga atentia asupra incalcarilor flagrante ale normelor de siguranta rutiera in Bucuresti.

OPTAR este o organizatie non profit care, asa cum denumirea o sugereaza, militeaza pentru identificarea si punerea in practica a solutiilor de imbunatatire a conditiilor de trafic auto urban in Romania prin sustinerea mijloacelor alternative de transport. De pe aceasta pozitie dorim sa tragem, din nou, un semnal de alarma cu privire la numeroasele nerespectari si implementari inadecvate ale normelor de siguranta rutiera. Scopul acestei scrisori este de a va aduce la cunostinta o parte dintre aceste neconformitati si de a obtine din partea dumneavoastra o pozitie oficiala cu privire la aspectele semnalate mai jos.

Analizele efectuate de OPTAR cu privire la conformitatea lucrarilor de realizare a pistelor pentru biciclete a dus la concluzia ca  cele 10 piste receptionate[1] de catre Administratia Strazilor sunt impracticabile.

  • Aproape 75% dintre cele 10 piste au o singura banda pe sens si au fost proiectate sa aiba o latime de 1 m. In acelasi timp, vehiculele obligate sa circule pe aceste piste (bicicletele si mopedele) au o latime medie de 0.7 m. In plus, pistele sunt plasate pe trotuare, adica pe spatiul destinat circulatiei pietonilor. Codul Rutier protejeaza pietonii de interactiunea cu bicicletele si mopedele interzicand circulatia acestor vehicule pe trotuare. Totusi, Brigada Rutiera a avizat constructia acestor piste pe trotuare fara sa ia in considerare riscul pe care o astfel de amplasare il pune cu privire la siguranta pietonilor.

Pe pistele cu latimea de 1 m materializate pe trotuare, circulatia bicicletelor si mopedelor nu se poate desfasura fluent si în siguranta (conform dipozitiilor generale ale Codului Rutier), deoarece nu se pot efectua depasiri.

 

  • Exista situatii absurde in care pistele ocupa in totalitate latimea trotuarelor. Se incalca astfel avizele Brigazii Rutiere care prevad un spatiu minim pentru accesul pietonilor.

Aceste greseli ar fi putut fi remediate, daca Administratia Strazilor ar fi respectat legea:

„Administratorul drumului public sau al căii ferate este obligat să verifice şi să recepţioneze lucrările executate în zona drumului public numai dacă acestea corespund normelor de calitate prevăzute de lege şi avizelor obţinute anterior începerii lucrărilor.”

 

  • De la momentul receptionarii respectivelor piste si pana astazi, situatia s-a agravat in zona pistelor. Acum, pistele sunt pline de obstacole: borduri inalte, stalpi ornamentali, semafoare, stalpi de iluminat, terase, banci, magazine, ghivece ornamentale, panouri publicitare, gropi, garduri, statii RATB sau de metrou, etc.
  • Din pacate, prin achizitia de semafoare pentru biciclisti, Administratia Strazilor a continuat investitiile paguboase pentru cetateni. La sesizarea OPTAR privind ilegalitatea instalarii acestor semafoare Administratia Strazilor a raspuns proiectand „pistele dintre trotuare”. Astfel, s-au irosit din nou sume importante de bani si s-a continuat incalarea normelor Codului Rutier: aceste marcaje nu sunt continuarea unor piste si nici nu preiau biciclistii de pe carosabil. Cele mai multe astfel de traversari pornesc si ajung in borduri inalte, stalpi de iluminat, semafoare, stalpi ornamentali, panouri publicitare, etc.

In urma sesizarilor, Administratia Strazilor si-a anuntat intentia de a cheltui noi sume de bani pentru aceleasi piste nefunctionale si periculoase.

Desi Brigada Rutiera si Administratia Strazilor au constatat deficientele sesizate, si ambele au competente in aplicarea normelor Codului Rutier, niciuna dintre aceste institutii nu a luat masura restrictionarii traficului pe drumurile publice periculoase. Intelegem astfel ca cele doua institutii accepta ca viata si integritatea participantilor la trafic sa fie puse zilnic in pericol.

Stimate domnule Primar General al Municipiului Bucuresti,
Stimati membri ai Consiliului General al Municipiului Bucuresti,

Suntem la curent cu proiectul „Capitala creste verde”, initiativa a Primariei Municipiului Bucuresti de promovare a mijloacelor de transport ecologice. De asemenea, stim ca Planul Integrat de Dezvoltare Urbana promovat de Primaria Municipiului Bucuresti are printre obiective si dezvoltarea traficului pietonal si pe biciclete. Consideram ca aceste proiecte sunt benefice si va asiguram de tot suportul nostru in vederea implementarii lor cu succes.

Trebuie sa constatam totusi ca masurile care conduc la restrangerea spatiului dedicat circulatiei pietonilor, prin avizarea de parcari auto sau prin materializarea de piste pentru biciclete pe trotuare, arata un interes crescut pentru incurajarea folosirii mijloacelor de transport auto si descurajarea transportului alternativ (mersul pe jos sau cu bicicleta).

Aceasta stare de lucruri denota o discrepanta intre obiectivele asumate de Primaria Municipiului Bucuresti si felul in care institutiile implicate inteleg sa implementeze aceste obiective. Pentru ca dispuneti de parghiile necesare pentru a verifica de ce aceste institutii au un comportament neadecvat fata de cetateni prin nerespectarea legii, va solicitam o pozitie oficiala fata de cele sesizate. Deasemenea, pe masura ce ii veti identifica pe cei care se fac vinovati de cele semnalate, va rugam sa ne comunicati masurile adoptate precum si modul in care pagubele vor fi recuperate.

Apelul pe care il facem catre dumneavoastra se datoreaza responsabilitatii pe care o aveti fata de oras si cetatenii lui. Oricare ar fi pozitia pe care ati adoptat-o in ce priveste dezvoltarea infrastructurii pentru biciclisti, trebuie sa fiti constienti ca actualele piste pentru biciclete fac un mare deserviciu tuturor.

Daca dezvoltarea infrastructurii pentru biciclisti nu este o prioritate pentru acest oras, va rugam sa opriti orice fel de investitie in acest sens si sa redati trotuarele orasului catre cele doua milioane de pietoni.

Daca, din contra, proiectele de incurajare a folosirii mijloacelor alternative de transport sunt intradevar prioritare pentru dumneavoastra, va solicitam sa faceti uz de toate atributiile care va revin pentru a va asigura ca aceasta prioritate este inteleasa si acceptata de toate institutiile bucurestene cu competente in acest domeniu. Asteptam de la dumneavostra sa dispuneti catre Administratia Strazilor sa opreasca irosirea banilor in numele unei infrastructuri pe care biciclistii si pietonii o contesta si o considera nefunctionala. Pentru ca bicicleta sa devina o alternativa la transportul auto, este nevoie ca dvs sa transmiteti acest semnal.

Pentru pietoni, primul pas pe care l-ati putea face ar fi acela de a reda cetatenilor dreptul de a-si putea plimba copiii in siguranta pe trotuare, fara sa fie obligati sa faca slalom printre biciclete, mopede sau autoturisme. Si biciclistii isi doresc acest lucru deoarece, in acest moment, prin modul in care au fost materializate actualele piste, drepturile biciclistilor au fost restranse fata de momentul in care ele nu existau, descurajandu-se astfel folosirea bicicletei.

Exista si alte probleme care influenteaza alegerea mijlocului de transport, cum sunt parcarea ilegala a autoturismelor pe trotuar sau dezvoltarea retelei de transport in comun. Desi ele nu fac obiectul acestei scrisori, trebuie avute in vedere daca dorim sa ajutam, impreuna, la limpezirea traficului in Bucuresti.

RATB este un actor important in traficul din capitala. Din pacate, comunitatea biciclistilor a semnalat mai multe abuzuri ale conducatorilor RATB. Credem ca ele au fost doar scapari, iar regia de transport in comun este de buna credinta, de aceea dorim sa demaram un proiect impreuna. Am inaintat catre RATB o propunere de parteneriat pentru promovarea bicicletei in Bucuresti, si va solicitam sprijinul in acest demers.

Consideram ca actul de guvernare al domeniului public din Bucuresti este optim atunci cand administratia publica si cetatenii converg in idealurile lor cu privire la dezvoltarea orasului. Suntem increzatori in buna credinta si in dorinta dumneavoastra de a fi partenerul biciclistilor si pietonilor din Bucuresti. De aceea speram ca veti considera scrisoarea noastra ca un prim demers al unei colaborari in interesul cetatenilor.

Cu deosebita consideratie,
Marian Ivan
OPTAR.ro


[1] conform adresei 8335 / 13.05.2011 eliberata de Administratia Strazilor

——————————–

Daca locuiesti in Bucuresti si vrei sa militezi pentru drepturile biciclistilor si cele ale pietonilor izgoniti de pe trotuare, te poti inscrie in grupul Facebook.

Daca nu locuiesti in Bucuresti dar vrei sa sustii demersurile biciclistilor si pietonilor bucuresteni, te poti inscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea in care traiesti, daca sustii munca noastra, te poti inscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu dureaza mai mult de un minut !

Despre realizarile asociatiei noastre sau ale partenerilor nostri poti afla daca te inscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

———————————