„Bucureştenii vor
să pedaleze !”

In opinia Organizatiei pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania, pistele pentru biciclete din Bucuresti sunt nefunctionale iar utilizarea lor pune in pericol participantii la trafic. Au fost investigate cele 10 piste pe care Administratia Strazilor din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti a sustinut ca au fost receptionate *.

Analizand cauzele care au permis ca Bucurestiul sa aiba 140 de Km de piste** si totusi cetatenii sa se planga de lipsa unei infrastructuri viabile pentru biciclisti, din discutiile cu reprezentantii politiei, reprezentantii administratorului de drum precum si cu proiectantii pistelor, au fost identificate o serie de anomalii:
– Proiectantii au desenat pistele pe niste planse care nu erau conforme cu situatia din teren;
– Executantii au trasat pistele chiar daca au constatat ca proiectul nu a tinut cont de elementele din teren;
– Administratorul de drum a receptionat pistele chiar daca acestea nu respectau normele si avizele;
– Politia nu si-a exercitat atributiile de supraveghere si control asupra starii pistelor sau, daca a facut-o, n-a luat nicio masura;
– Primariile de sector au eliberat ilegal diverse autorizatii care au afectat sau afecteaza circulatia pe piste sau in zona lor;
– Cetatenii, chiar daca au observat deficientele pistelor, n-au sesizat politia sau administratorul drumului despre acest lucru.

Rezolvarea problemelor pistelor este atributul Administratiei Strazilor si al Politiei. ***

Proiectarea sau executia lucrarilor la piste trebuie verificata de administratorul de drum. Acesta, conform legii, nu are voie sa receptioneze lucrarile daca nu corespund normelor sau avizelor.
Politia, chiar si in cazul in care administratorul drumului incalca legea, prin exercitarea obligatiei de supraveghere si control, trebuie sa ia masurile necesare pentru protejarea vietii si integritatii participantilor la trafic si are dreptul sa dispuna administratorului de drum sa ia masuri de viabilizare a sectoarelor de drum unde s-au constatat deficiente.
Lipsa de implicare a cetatenilor in sesizarea problemelor nu poate fi o scuza pentru Politie. Cazul zecilor de semafoare pentru biciclisti care au functionat ilegal luni de zile, demonstreaza lipsa/frica de responsabilitate a oamenilor care imbraca uniforma de politist.
Aceeasi situatie este si in cazul pistelor pentru biciclete. E greu de crezut ca niciun angajat al Politiei, fiind pe bicicleta in timpul liber, n-a constatat nefunctionalitatea pistelor precum si modul in care infrastructura pune in pericol pietonii, biciclistii sau utilizatorii de mopede.

Plecand de la aceasta suma de cauze, in scopul prevenirii aparitiei unor situatii asemanatoare, OPTAR a incercat sa gaseasca solutii. In toata seria de anomalii identificate, Politia este factorul comun. Este institutia care verifica proiectele si da avizele necesare inceperii lucrarilor, are atributii de supraveghere si control si poate dispune masuri de remediere in cazul unor deficiente.

Totusi, in acest moment, Politia lasa impresia unei institutii insensibile la nevoile si problemele biciclistilor si ale pietonilor:
– nu s-a autosesizat in problema pistelor;
– nu a luat masuri ferme de remediere a deficientelor pistelor, atunci cand au fost sesizati si nici nu au dispus restrictionarea accesului pe pistele periculoase;
– a aprobat organizarea de marsuri ale biciclistilor pe piste, dand dovada de necunoastere a problemelor pistelor dar si de lipsa de respect fata de pietoni;

Tocmai de aceea, in contextul noului Plan Integrat de Dezvoltare Urbana, Politia trebuie sa se adapteze strategiilor de dezvoltare a orasului dar si sa gaseasca solutii la problemele actuale ale biciclistilor si pietonilor. Formarea unor echipaje de politisti pe biciclete ar putea fi o astfel de solutie.

Avantaje:

– reprezinta un semnal al autoritatilor asupra importantei pe care o acorda bicicletei, ca mijloc de transport. Acum, bicicletele distribuite catre institutiile din subordinea Primariei, ruginesc, nefolosite.
– Politia, prin reprezentantii sai, va rezona cu nevoile si problemele biciclistilor. In acest moment, marsurile biciclistilor sunt escortate de masini sau motociclete. Exista o evidenta discrepanta intre cerintele cetatenilor si modul in care autoritatile sunt prezente la aceste marsuri.
– poate imbunatati imaginea politistilor bucuresteni prin asocierea acestora cu activitatile sportive. In acest moment, politistul roman este perceput ca o persoana inactiva, burtoasa.
– Prezenta politistilor pe biciclete in trafic, poate imbunatati imaginea biciclistilor in randul soferilor.
– Incurajeaza cetatenii sa foloseasca bicicleta.

Posibile dezavantaje:

– In acest moment, politia este privita cu neincredere de multi cetateni. In cazul in care Politia, prin toti reprezentantii sai, nu va da dovada de fermitate in actiunile sale, politistii pe biciclete sunt mai expusi accidentelor.
– Echipajele de politisti pe biciclete si-ar putea desfasura misiunile doar cand conditiile meteo sunt prielnice.

Atributii ale politistilor pe biciclete:
Prin patrulare pe piste, prin parcuri sau zone pietonale,
– pot sesiza imediat deficiente ale sistemului de marcaje sau semnalizare;
– pot lua masuri de deblocare a pistelor;
– pot lua masuri in cazul in care sesizeaza incalcari ale legii comise de biciclisti;

Desfasurarea campaniei

Rolul campaniei “Bucurestenii vor politisti pe biciclete !” este de a masura nevoia implementarii acestei propuneri si gradul de sustinere al proiectului de catre cetateni.

In ultimii ani, numarul biciclistilor s-a marit vizibil. Insa astazi, cand deplasarea cu bicicleta este considerata de multi bucuresteni ca fiind periculoasa, este greu de precizat care este numarul celor care ar folosi mai des bicicleta, ca mijloc de transport.
Conform unei statistici realizate de cei care au lucrat la Planul Integrat de Dezvoltare Urbana, “mai putin de 2%” folosesc regulat bicicleta. Un alt studiu precizeaza faptul ca aproape 25% dintre bucuresteni sunt utilizatori facebook.
Fara a avea pretentia ca este un calcul corect din punct de vedere statistic, plecand de la cifrele prezentate de cele doua statistici, am considerat ca 5000 de bucuresteni interesati de biciclete, utilizatori de facebook, pot reprezenta opinia comunitatii de biciclisti bucuresteni.
Fara aceasta sustinere, OPTAR va intrerupe acest proiect, considerand ca nu reprezinta o nevoie stringenta a biciclistilor.

Bucurestenii care sustin infiintarea de echipaje de politisti pe biciclete se pot inscrie in grupul Facebook dedicat campaniei.


Campania va fi oprita daca:
– pana la sfarsitul lunii noiembrie grupul nu va avea 1500 de membri,
– pana la sfarsitul lunii decembrie grupul nu va avea 3000 de membri,
– pana la sfarsitul lunii ianuarie grupul nu va avea 5000 de membri.

Daca bucurestenii vor dovedi ca sunt foarte interesati de aceasta proiect, in urmatoarele zile vom publica si pagina facebook unde campania poate fi sustinuta de cei care nu locuiesc in Bucuresti.

In cazul in care grupul va deveni reprezentativ pentru comunitatea de biciclisti bucuresteni (peste 5000 de membri), vom hotara impreuna cu acesta actiunile pe care le vom organiza in sutinerea cererii de infiintare a echipajelor de politisti pe biciclete.

Partenerii campaniei initiate de optar.RO:
ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei,
Asociatia Arhiterra,
Alianta Civica,
Bikexpert,
Bikewalk,
Drumul bicicletei,
Fundatia Media Art & Social Experiment,
MBike,
Photodesign,
Rasebo.ro,
qola.blogspot.com (update 27.11.2011)

Lista ramane deschisa.

–––––––
UPDATE – 07.11.2011

Campania a primit un nou nume : „Bucurestenii vor sa pedaleze !” Sub acest nume vom desfasura toate actiunile noastre legate de promovarea bicicletei.
–––––––

* Exista un nou document in care Administratia Strazilor pomeneste de o lista de 39 de trasee in capitala. Deoarece OPTAR solicitase alte informatii, consideram acest nou document ca fiind o incercare de intoxicare a contribuabililor. De aceea, OPTAR a solicitat precizari din parte Administratiei Strazilor.
** Conform unor informatii din presa.
*** In lipsa unor masuri ferme din partea Politiei sau a Administratiei Strazilor pentru rezolvarea problemelor pistelor din Bucuresti, OPTAR s-a adresat Prefectului Capitalei. Am fost anuntati ca vom primi un raspuns in jurul datei de 10 noiembrie 2011.