La începutul anului observam apariţia spectaculoasă a unui semafor pentru biciclete. Era exact lângă un semafor pentru pietoni.
Am crezut că a fost montat greşit, provizoriu.
Pentru că se ştie: conform actualei legislaţii, bicicliştii nu au voie să traverseze pe bicicletă pe trecerile de pietoni. Dar, bicicliştii au voie să traverseze carosabilul pe marcajele pistelor de biciclete!
Faptul că autorităţile au tăiat din lăţimea trecerilor de pietoni pentru a trasa piste de biciclete nu face decât să creeze confuzie în capul şoferilor, care nu sunt obişnuiţi cu acest gen de marcaje. Se întâmplă de foarte multe ori că aceştia să accelereze spre bicicliştii care traversează corect, fiind derutaţi de prezenţa marcajelor pentru biciclete peste (lângă) trecerile de pietoni. Dar există şi biciclişti care traversează (gresit) pe bicicletă trecerile de pietoni, în lipsa marcajelor care să le permită acest lucru.
Dar să revenim la semaforul nostru…
Peste câteva zile de la apariţia semaforului minune, am constatat că a mai apărut unul. Şi încă unul. Apoi… culmea ! Au început să funcţioneze ! Exact în perioada aceea exista un „scandal” în presă: cică semafoarele pentru biciclete ar fi costat fiecare câte 11000 de euro!
Au trecut lunile… Dar marcajele care ar fi “justificat” prezenţa semafoarelor tot nu apareau.
Apoi, la fel că pistele (improprii) pentru biciclete, semafoarele pentru biciclete au început să fie ignorate.
Autorităţile locale au continuat să umple oraşul cu astfel de semafoare, fără însă să se obosească să gândească şi piste care să “lege” aceste semafoare. Probabil, s-a constatat că se “castiga” mai bine din montarea unor astfel de semafoare.
Mi-am dat seamă că pentru copii dar şi pentru adulţii care nu cunosc foarte bine legislaţia, aceste semafoare pot fi o capcană. Logic, când vezi un semafor care se face verde, nu înseamnă că ai voie să traversezi ?
La fel că mulţi alţii, am crezut că o să trezesc spiritul civic prin semnalarea situaţiei. Am scris un eseu care a fost publicat on-line.
http://www.veloteca.ro/blog/concurs/ombun-aventura.html (link-ul nu functioneaza cu Internet Explorer, dar functioneaza cu Firefox sau Chrome)
N-aş spune că a avut efect. Semafoarele funcţionau în continuare. Oare câţi poliţişti au trecut prin zecile de intersecţii cu probleme similare ? Cine trebuie să sesizeze astfel de încălcări grave ale legii ?
Nu ştiu. De aceea am făcut eu sesizarea către Brigadă Rutieră. Pe lângă existenţa acelor semafoare, am reclamat şi apariţia (la fel de spectaculoasă) a 10 metri de pistă care bloca circulaţia pietonilor pe trotuar.
Şi, că să n-o mai lungim, reacţia Poliţiei Rutiere, şi-a făcut efectul.
Firma care insistă să marcheze o pistă pentru biciclete pe un trotuar îngust, unde există chioşcuri de ziare, florării, cabine telefonice, a “şters” cei 4-5 metri din marcajele care blocau accesul pietonilor. Iar semafoarele pentru biciclete au fost oprite.
Este doar un pas în încercarea OPTAR de a face funcţionale pistele pentru biciclete.
Lucrăm… Colaborăm… Dar cei care pot face mult mai mult decât noi, sunt oficialii oraşului. Ei sunt aceia care TREBUIE să-şi dorească să facă “ceva” pentru locuitorii oraşului. În Sibiu, Primaria a făcut. Respect !
Pentru cei dornici de lectura, aici pot vedea raspunsurile primite de Politia Rutiera:
– raspuns sesizare
– raspuns cerere aviz
– aviz
Marian I.
Optar.RO