Există o mare dilemă în mediile bicicliştilor din Bucureşti: avem sau nu avem piste ?
Chiar dacă semnele care indică prezenţa unor piste au apărut de mai mulţi ani în Bucureşti, există foarte multe voci care susţin că traseele „vopsite” pe trotuare nu au nicio legătură cu pistele.
Plecând de la prevederile Codului Rutier, OPTAR.ro a încercat să afle de la administratorii traseelor existente pe trotuare dacă aceştia consideră că Bucureştiul are (sau nu) piste pentru biciclete.
In aprilie 2011 am trimis o adresă către Administraţia Străzilor prin care am încercat să lămurim câteva aspecte. Acestea sunt cele 6 informaţii pe care le-am solicitat:
1. Va rugăm să ne precizaţi care sunt traseele pentru biciclete aflate în acest moment în Bucureşti, date în folosinţă.
În cazul în care aceste trasee nu sunt continue (din diverse motive), vă rugăm să precizaţi acest lucru, cu specificarea tuturor acestor întreruperi şi motivele pentru care aceste trasee sunt întrerupte.
2. Vă rugăm să precizaţi dacă în Bucureşti, există trasee pentru biciclete care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Codul Rutier pentru pistele pentru biciclete şi se încadrează în prevederile O.U.G. NR.63/2006. Dacă există, vă rugăm să le enumeraţi, precizând ruta acestora.
3. Va rugăm să ne precizaţi dacă Administraţia Străzilor Bucureşti este administratorul pistelor pentru biciclete aflate în Bucureşti, în sensul prevăzut de articolul 5 din O.U.G. NR.63/2006.
4. Vă rugăm să precizaţi dacă în Bucureşti, există trasee pentru biciclişti care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de Codul Rutier pentru pistele de biciclişti. Vă rugăm să le enumeraţi, precizând ruta acestora
5. Vă rugăm să ne precizaţi dacă semafoarele pentru biciclişti aflate la intersecţiile străzii Avrig cu Şoseaua Iancului şi cele aflate la intersecţia dintre Şoseaua Iancului cu Şoseaua Mihai Bravu, au fost montate cu avizul Poliţiei Rutiere. Dacă da, vă rugăm să ne transmiteţi respectivul aviz.
6. Vă rugăm să ne precizaţi proiectele aflate în lucru în Bucureşti pentru dezvoltarea infrastructurii pentru biciclişti.
Nu suntem singura ţară europeană care ar avea piste pentru biciclete pe trotuare. Dar chiar şi în legislaţia românească se pune accent pe siguranţa participanţilor la trafic. Prin simpla trasare a două sau trei dungi pe trotuar nu se poate o construi o pistă pentru biciclete !
Se încadrează pistele pentru biciclete în normele DE SIGURANŢĂ a participanţilor la trafic impuse de actuala legislaţie ?
trotuar – spaţiul longitudinal situat în partea laterală a drumului, separat în mod vizibil de partea carosabilă prin diferenţă sau fără diferenţă de nivel, destinat circulaţiei pietonilor;
participant la trafic – persoana fizică ce utilizează, la un moment dat, drumul public;
drum public – orice cale de comunicaţie terestră, cu excepţia căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal sau rutier, deschisă circulaţiei publice; drumurile care sunt închise circulaţiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscripţii vizibile;
pistă pentru biciclete – subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător, destinată numai circulaţiei bicicletelor şi mopedelor;
moped – vehiculul, cu două, trei sau patru roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depăşeşte 50 cm3 sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală este de cel mult 4 kw;
Conform legii, “administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia”.
Sunt capabile traseele pictate pe trotuare să asigure siguranţă pietonilor ŞI a utilizatorilor pistelor, fie ei biciclişti sau utilizatori ai mopedelor ?
Deseori întâlnim traseele blocate de autoturisme. Dar ce ne facem cu stâlpii, ghivecele sau alte obstacole care rămân permanent pe piste ?
Ce facem când, mergând pe “piste” trebuie să ne aplecăm ca să trecem pe sub un panou publicitar ?
Cine are “prioritate” în cazul băncilor “plantate” la marginea “pistelor” ? Cei care se aşează pe respectiva bancă au voie să-şi “întindă” picioarele peste pista de biciclete sau respectivele bănci au fost puse acolo tocmai pentru a nu fi folosite ?
Sau cum ar trebui să circulăm când traseele trec exact prin faţa unui magazin ? Semaforizăm ieşirile din magazine ? Se aplică „prioritatea de dreapta” ?
Cine ar fi vinovat dacă un biciclist loveşte călătorii care coboară dintr-un mijloc de transport în comun pentru că, mergând pe o astfel de „pistă”, aceasta trece exact prin mijlocul unei staţii pentru călători ? Să dăm vina pe pietoni pentru “neputinţa” autorităţilor ?
Şi care ar fi rolul unor semafoare “pentru biciclete” LA O TRECERE PENTRU PIETONI unde NU EXISTĂ piste pentru biciclete, atâta timp cât “se interzice conducătorilor de biciclete sau de mopede să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau pe moped” ?
Sunt multe întrebări. Primele răspunsuri pe care OPTAR le-a obţinut, le puteţi citi aici.
Pe noi nu ne satisfac aceste răspunsuri. Vom continua să punem întrebări şi vom încerca să obţinem răspunsuri. Dar vom oferi şi “răspunsuri”, în speranţa că vor genera întrebări printre autorităţi.
Marian I.
membru fondator al OPTAR