Analiza pistelor
de biciclete din Bucuresti

Prezentare sustinuta de OPTAR in fata Comisiei Tehnice de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti ( 22.09.2011)

Art. 96. – (1) Participanţii la trafic sunt obligaţi să anunţe administratorul drumului public ori cea mai apropiată unitate de poliţie atunci când au cunoştinţă despre existenţa pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei.

Prin acest articol de lege, se presupune ca dupa ce una dintre cele doua institutii au fost anuntate, acestea vor lua masurile urgente pentru inlaturarea acestor situatii periculoase.

Tocmai de aceea Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) a sesizat Brigazii Rutiere Bucuresti pericolul pe care il constituie folosirea pistelor de biciclete din Bucuresti de catre participantii la trafic.

Dupa urmarirea filmarilor, comparand prevederile legii cu ceea ce am gasit pe teren, analizand avizele Politiei, concluzia OPTAR este una singura:

– pistele pentru biciclete sunt nefunctionale, motivatiile fiind diverse, de la pista la pista, de la fragment de pista la fragment de pista.

Viata participantilor la trafic este in pericol.
Pentru a putea intelege … revenim la lege:

Art. 96. – (1) Participanţii la trafic sunt obligaţi să anunţe administratorul drumului public ori cea mai apropiată unitate de poliţie atunci când au cunoştinţă despre existenţa pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei.

Legiuitorul stabileste astfel importanta „fluentei si sigurantei circulatiei”. Dealtfel, dipozitiile Codului Rutier „au ca scop asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei pe drumurile publice, precum si ocrotirea vietii, integritatii corporale si a sanatatii persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public, protectia drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietatii publice si private, cat si a mediului.”

Pentru a rezolva o problema, prima data trebuiesc identificate principalele date:
In luna mai, Administatia Strazilor Bucuresti, avea in administrare 10 piste. Acestea au o lungime de aproximativ 44.65 km dintre care 32,76 km cu o banda si un singur sens de circulatie si 11.89 km cu dublu sens de circulatie. In procente, cifrele ar arata astfel:
– 26,63 % – piste duble, cu circulatie in ambele sensuri
– 73,37 % – piste cu o banda si un singur sens de circulatie

Prin parcurgerea pistelor, din primul moment este clar faptul ca se incalca cel mai elementar principiu al fluiditatii traficului: manevrele de depasire sunt imposibile, daca vrei sa respecti legea. Asa cum sunt materializate, indiferent a cui este vina (a proiectantului, a executantului, a Politiei care a avizat lucrarile sau a administratorului de drum care a receptionat lucrarile), pistele nu sunt utilizabile.
In avizele Politiei, se prevede ca:
– Pistele vor fi realizate conform prevederilor STAS 10144/2 – 1991“ Strazi. Trotuare, alei de pietoni si piste de ciclisti. Prescriptii de proiectare ”
– Pistele pentru biciclisti se vor materializa exclusiv pe trotuare si vor avea latimea de 1,00 metri pentru un sens si 2,00 metri pentru dublu sens, asigurandu-se un spatiu de circulatie pentru pietoni in latime de min. 1,50 metri; (nota OPTAR : latimea spatiului de circulatie difera de la aviz la aviz)
– In zonele de traversare se va cobori bordura trotuarelor la 5,00 cm. fata de nivelul partii carosabile;
– Pistele vor fi separate de restul trotuarului cu stalpisori ornamentali

 

Nu vom insista prea mult pe prevederile STAS 10144/2 – 1991, deoarece acestea sunt de obicei o recomandare. Nu stim daca invocarea in aviz ar fi trebuit sa devina o obligatie pentru proiectanti si pentru executanti, dar chiar si asa STAS 10144/2 – 1991 prevede:

5.1 Pistele de ciclisti in localitati sint situate in afara gabaritelor de libera trecere a vehiculelor si a pietonilor si sunt separate de partea carosabila si respectiv de trotuare conform prevederilor STAS 10144/1-90.

La punctul 5.4 se spune: Latimea minima a pistelor de ciclisti trebuie sa fie de 1.00 m pentru o banda si un sens de circulatie, 1,50 pentru doua benzi si un sens de circulatie si 2.00 m pentru doua benzi in ambele sensuri.
Mai jos, la 5.8 se precizeaza ca: Spatiul minim de siguranta de la marginea pistei de ciclisti la constructii sau alte cai de circulatie invecinate, este de:
0.50 m pina la constructiile laterale;
1.50 m pina la alte cai de circulatie paralele, altele decat trotuarele si aleile de pietoni.

Pentru ca la punctul 5.1 s-a invocat STAS 10144/1-90, l-am citit si pe acesta

La punctul 2.3.3 se arata ca latimea pistei de ciclisti este de 1.00 m pentru o banda si un sens de circulatie, si de 2.00 m pentru doua benzi si doua sensuri de circulatie. Amplasarea pistei de ciclisti se face pe o singura parte a strazii intre partea carosabila si trotuar fiind separata de partea carosabila printr-un spatiu de min 2.00 cand pista de ciclisti are latimea de 2.00 m si min 1.50 m cand pista are latimea de 1.00 m, sau cand nu se dispune necesar, printr-o bordura denivelata tesita, vopsita negru-galben sau printr-o linie continua.

Constatam ca STAS 10144/2 – 1991, invocat in avizul Brigazii Rutiere, latimea minima a pistelor de ciclisti trebuie sa fie de 1.00 m pentru o banda si un sens de circulatie, 1,50 pentru doua benzi pe acelasi sens de circulatie.
La Sibiu, autoritatile responsabile au ales latimea minima de 1 metru pe carosabil. In acest caz, fluididatea participantilor la trafic (biciclete si mopede) este asigurata de faptul ca pista se afla pe carosabil, locul unde accesul bicicletelor si al mopedelor este permis.

In Bucuresti, s-a ales tot latimea minima de un metru, insa materializarea pistelor s-a facut pe trotuare.

Or, in aceste conditii, avand in vedere latimea maxima a bicicletelor si mopedelor, depasirea, este imposibila. Practic, participantii sunt obligati ori sa incalce legea, ori sa forteze manevra de depasire, punand in pericol, atat viata lor, cat si a participantilor la trafic din zona respectiva.

Avand in vedere urmatoarele prevederi legale :
– daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva;
– Se interzice conducătorilor de biciclete sau mopede: să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
precum si faptul ca latimea actualelor piste cu o banda si un singur sens de circulatie are doar 1.00 m latime, insuficienta pentru a asigura un trafic fluid, punandu-se astfel in pericol viata sau/si integritatea participantilor la trafic, va solicitam sa luati de urgenta masurile de protejare a participantilor la trafic prin desfiintarea sectoarelor de drum invocate. In aceasta situatie sunt urmatoarele sectoare de drum:

Pista pentru biciclete nr 1: P-ţa Constituţiei – P-ţa Muncii
Bd. Libertăţii – P-ta Constituţiei – Bd. Unirii – P-ta Alba Iulia – Bd. Decebal
0.95 km pista cu o banda pe un sens de circulatie

Pista pentru biciclete nr 2: P-ţa Unirii – P-ţa Sudului
Bd. Cantemir – Bd. Tineretului – Calea Văcăreşti (lipseste Calea Vacaresti)
1.6 km pista cu o banda pe un sens de circulatie

 

 

Pista pentru biciclete nr 3: Bd. C-tin Prezan – Bd. Aviatorilor
Bd. C-tin Prezan – Bd. Aviatorilor
1.4 km pista cu o banda pe un sens de circulatie

Pista pentru biciclete nr 4: Parcul Herăstrău – P-ţa Victoriei
P-ţa Presei Libere – Bd Kiseleff – Bd Lascăr Catargiu – P-ţa Romană (pista de la romana, e pe sensul opus, pt 450 m)
7.24 km pista cu o banda pe un sens de circulatie

 

 

Pista pentru biciclete nr 5: P-ţa Muncii – P-ţa I.O.R.
Bd. Basarabia – Bd. Nicolae Grigorescu (alt traseu)
0.4 km pista cu o banda pe un sens de circulatie

Pista pentru biciclete nr 6: Politehnica – Splaiul Independenţei
Bd. Iuliu Maniu – Cotroceni (lipseste sensul spre Splai, langa Palatul Cotroceni)
4.43 km – pista cu o banda pe un sens de circulatie

 

 

Pista pentru biciclete nr 7: P-ţa Operei – Universitate
Splaiul Independenţei – P-ţa Kogălniceanu – Bd. Regina Elisabeta
3.65 km – pista cu o banda pe un sens de circulatie

Pista pentru biciclete nr 8: P-ţa Operei – P-ţa Unirii
Splaiul Independenţei
4.22 km – pista cu o banda pe un sens de circulatie
Pista pentru biciclete nr 9: I.O.R.
Câmpia Libertăţii – Bd Baba Novac – Str C-tin Brâncuşi – Bd Liviu Rebreanu – Bd Nicolae Grigorescu
2.85 km – pista cu o banda pe un sens de circulatie

 

 
Pista pentru biciclete nr 10: Parc Titan
Bd Liviu Rebreanu – Bd Nicolae Grigorescu – Bd Camil Ressu
6.02 km – pista cu o banda pe un sens de circulatie

 

 

 

 

Chiar si in conditiile in care a fost aleasa latimea minima, materializarea pe trotuare a pistelor cu o singura banda pentru un sens, s-a facut in detrimentul cetatenilor si fara consideratie fata de investitiile facute din banii publici. Iata cateva exemple:

Aici puteti vedea mai multe fotografii si documente.

Revenind la restul de fragmente de piste, acestea, avand dublu sens, se presupune ca ar exista posibilitatea efectuarii manevrei de depasire. Totusi, exista foarte multe situatiile cand si acestea au fost executate prin incalcarea atat a avizelor, cat si a prevederilor legale.
Respectivele piste, materializate pe trotuare, restrâng spaţiul de circulaţie al pietonilor. Avizarea pistelor de biciclete (pe trotuare) trebuie să ţină cont si de asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a traficului pietonilor pe sectoarele de drum respective. Or, în acest moment, pe aceste sectoare de drum întâlnim PERMANENT obstacole care OBLIGĂ pietonii să se deplaseze pe pistele de biciclete, punându-i în situaţia de a interacţiona cu bicicletele şi mopedele aflate în viteză pe piste.

Iata cele mai jenante exemple:

Pista pentru biciclete nr 1: P-ţa Constituţiei – P-ţa Muncii
Bd. Libertăţii – P-ta Constituţiei – Bd. Unirii – P-ta Alba Iulia – Bd. Decebal
5.13 km pista cu dublu sens

Pista pentru biciclete nr 2: P-ţa Unirii – P-ţa Sudului
Bd. Cantemir – Bd. Tineretului – Calea Văcăreşti (lipseste Calea Vacaresti)
2.05 km pista cu dublu sens

Pista pentru biciclete nr 3: Bd. C-tin Prezan – Bd. Aviatorilor
Bd. C-tin Prezan – Bd. Aviatorilor
1.06 km pista cu dublu sens
Pista pentru biciclete nr 4: Parcul Herăstrău – P-ţa Victoriei
P-ţa Presei Libere – Bd Kiseleff – Bd Lascăr Catargiu – P-ţa Romană
0.45 km pista cu dublu sens

Pista pentru biciclete nr 5: P-ţa Muncii – P-ţa I.O.R.
Bd. Basarabia – Bd. Nicolae Grigorescu (alt traseu)
1.6 km pista cu dublu sens

Pista pentru biciclete nr 10: Parc Titan
Bd Liviu Rebreanu – Bd Nicolae Grigorescu – Bd Camil Ressu
1.6 km pista cu dublu sens

Pentru a sublinia gravitatea interactiunii dintre pietoni si utilizatorii de mopede, care sunt obligati sa circule pe pistele pentru biciclete, trebuie urmarit articolul de lege prin care se precizeaza ca, pe timpul deplasarii pe drumurile publice, conducatorii motocicletelor, mopedelor si persoanele transportate pe acestea au obligatia sa poarte casca de protectie omologata.

Prin aceasta prevedere, legea recunoaste ca accidentele provocate de astfel de vehicule sunt de o gravitate care necesita masuri de protectie speciale (casca omologata). Prin comparatie, pietonii, care sunt impinsi sa incalce legea si sa circule pe pistele de biciclete, sunt expusi in fata mopedelor, fara insa a avea mijloace de protectie similare. Practic, materializarea pistelor prin blocarea accesului pietonilor, este un fapt care pune in pericol evident viata si/sau integritatea participantilor la trafic.

Situatii similare gasim si in cazurile in care traficul pietonilor este „stanjenit”, prin neasigurarea unui spatiu suficient pentru deplasarea pietonilor sau a persoanelor asimilate pietonilor (persoane cu carucioare pentru copii sau carucioare pentru persoane cu handicap, batrani cu carucioare de piata, etc)

Avand in vedere urmatoarele prevederi legale :
– daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva;
– Se interzice conducătorilor de biciclete sau mopede: să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
precum si faptul ca pietonii sunt fortati sa circule pe pistele pentru biciclete, punandu-se astfel in pericol viata sau/si integritatea participantilor la trafic, va solicitam sa luati de urgenta masurile de protejare a participantilor la trafic prin desfiintarea sectoarelor de drum invocate si transformarea celor 10 piste pentru biciclete in 10 trasee pe trotuare (acolo unde trotuarul are peste 4 latime !), cu acces comun pentru pietoni si biciclisti. In acest fel, pe respectivele trasee, se va institui interdictia mopedelor de a circula pe trotuare, dispare obligativitatea biciclistilor de a circula pe trotuare, dar se mentine posibilitatea pentru acestia din urma de a rula pe trotuare, cu obligativitatea biciclistilor de a proteja pietonii.
Aceasta masura este una in sprijinul tuturor participantilor la trafic, astfel ca suntem convinsi ca si dumneavoastra veti considera masura ca fiind una necesara.

Totodata, avand in vedere ca in acest moment exista alte zeci de trotuare pe care se lucreaza la materializarea de piste avand la baza aceleasi principii gresite, va solicitam sa dispuneti intreruperea oricaror lucrari pana la reverificarea proiectelor si reavizarea lor. Totodata va rugam sa luati masurile necesare pentru a impune administratorului pistelor pentru biciclete de a se implica in toate etapele de executie.
Reamintim ca administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia. Pana acum, Administratia Strazilor Bucuresti s-a dovedit un administrator cu grave carente de indeplinire a fisei postului, lucru dovedit de usurinta cu care a receptionat pistele de biciclete neconforme nici cu legislatia, nici cu avizele, nici cu proiectele. Este evident ca Administratia Strazilor nu-si cunoaste indatoririle, OPTAR avand prilejul sa constate acest lucru in luna mai, cand administratorul pistelor nu a fost capabil sa ne comunice o serie de informatii pe care noi le-am cerut despre starea pistelor.

Deoarece in demersurile noastre am avut prilejul sa auzim tot felul de opinii „ciudate”, dorim sa prezentam si alte erori ale actualelor piste, erori care trebuie evitate in proiectarea si executarea viitoarelor piste:
1. Pistele pentru biciclete, daca se materializeaza pe trotuare, trebuie sa fie continue. In acest moment, exista situatii cand biciclistii si utilizatorii de mopede constata ca pistele se termina brusc, acestia fiind invitati sa devina pietoni. Acest lucru este contrar dispozitiilor generale ale Codului Rutier. Continuitatea pistelor se asigura prin crearea conditiilor necesare biciclistilor sau utilizatorilor de mopede de a reintra in siguranta in trafic, pe carosabil, in momentul in care pistele pentru biciclete se termina.

2. Accesul biciclistilor si al utilizatorilor de mopede pe pistele pentru biciclete aflate pe trotuare trebuie sa fie facil. Avand in vedere ca acestia vin de pe carosabil, pe unde circula legal, atat intrarea pe piste cat si parasirea lor trebuie sa fie facila. In acest moment, exista o situatie in care accesul spre piste este blocat, chiar daca legea te obliga sa folosesti pistele.

O alta situatie periculoasa la actualele piste il reprezinta abordarea bordurilor. Chiar daca prin actualele avize se prevede ca in zonele de traversare se va cobori bordura trotuarelor la 5,00 cm fata de nivelul partii carosabile, consideram ca aceasta valoare este mare, in raport cu latimea anvelopelor bicicletelor de sosea (de la 18 mm latime, conform documentului din anexa). In plus, abordarea in unghi ascutit a bordurilor, face sa derapeze chiar si anvelopele mai late. Un astfel de exemplu, mai jos :

Dar pentru ca aceasta comisie (Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti) are atributii mult mai ample decat cele legate de pistele de biciclete, recomandam sa impuneti ca toate lucrarile viitoare (reparatii, refaceri, lucrari noi) executate la trotuarele din Bucuresti, sa aiba bordurile coborate la nivelul carosabilului, pentru a facilita accesul persoanelor cu handicap aflate in carucioare, al personelor cu carucioare de piata sau a persoanelor insotite de carucioare pentru copii.

3. Lucrarile la pistele de biciclete sa dureze o perioada scurta de timp. In acest moment, exista lucrari care dureaza de peste un an de zile, existand bucati mici de piste aflate la distanta intre ele. Astfel, participantii la trafic sunt indusi in eroare, nestiind daca aceste lucrari au fost finalizate sau nu.

4. Obligativitatea firmelor care executa lucrari la covorul asfaltic sa refaca marcajele rutiere distruse in maxim 48 de ore de la finalizarea lucrarii, daca acelea existau inainte de inceperea lucrarilor. Exista foarte multe situatii cand traversarile peste carosabil nu au fost refacute.

In opinia OPTAR, in Bucuresti materializarea pistelor pe trotuare a adus foarte mult rau posibilitatii de a creste numarul celor care folosesc frecvent bicicleta, cu consecintele daunatoare asupra traficului, a poluarii si a sanatatii cetatenilor. O alta consecinta grava a modului in care au fost gandite si materializate aceste piste se observa in randul soferilor, carora le-a fost indusa ideea ca materializarea pistelor pe trotuare este o obligatie a Codului Rutier. In fapt, acest lucru aduce prejudicii grave biciclistilor care se confrunta cu agresivitatea soferilor bucuresteni, care trimit biciclistii pe trotuare.
De aceea, este de datoria dvs de a lua masuri urgente de a reda biciclistilor statutul de participanti la trafic cu drepturi depline. Incurajarea transportului alternativ este o masura demult intreprinsa de majoritatea statelor europene, cu un impact benefic major asupra calitatii vietii. In aceste conditii, Bucurestiul trebuie sa puna la dispozitia cetatenilor lui o infrastructura viabila care sa asigure un climat de securitate pentru aceasta categorie de participanti la trafic.

In acest sens OPTAR are doua propuneri, care, daca vor fi adoptate urgent, vor demonstra ca starea actuala a infrastructurii pentru biciclisti este doar o greseala regretabila :
1. Pana cand autoritatile din Bucuresti vor avea curajul sa ia masuri potrivite de incurajare a acestui mijloc de transport (bicicleta), in detrimentul autovehiculelor, asa cum se intampla la Sibiu, exista posibilitatea de fluidizarea traficului biciclistilor in zona intersectiilor prin facilitarea accesului biciclistilor si a mopedelor. Astfel, OPTAR propune ca in zona intersectiilor sa fie trasate piste de 75-100 m inainte de semafor si pana dincolo de intersectii. In cazul drumurilor cu doua benzi, sunt suficienti 50 de metri de pista. Astfel, soferii se vor (re)obisnui cu biciclistii si vor intelege avantajele unui astfel de mijloc de transport

(Fragment din avizul Politiei din Sibiu)

2. Deoarece cei mai multi biciclisti se plang de agresivitatea soferilor RATB, dar si de taximetristi, sunt necesare măsuri de informare si constientizare a acestor participanti la trafic cu privire la drepturile si obligatiile participantilor la trafic.
Incurajarea transportului alternativ este o masura obligatorie pentru o capitala europeana. Pentru a alege aceasta modalitate de transport, bucurestrenilor trebuie sa li se puna la dispozitie o infrastructura functionala si care sa fie in acord cu normele de protectie a integritatii corporale, pentru ei si ceilalti participanti la trafic. Suntem convinsi de buna dumneavoastra credinta si speram intr-o colaborare pentru corijarea tuturor neregulilor semnalate.

UPDATE martie 2015 – Raportul infrastructurii pentru biciclete

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR

 


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

 

24 thoughts on “Analiza pistelor
de biciclete din Bucuresti

  • Felicitări pentru studiu şi răbdare. Cred că este cel mai detaliat articol pe tema asta. Ar trebui preluat de toate ziarele, poate aşa îşi dau seama şi oamenii că au fost furaţi pe faţă.

  • Felicitări pentru studiu.

    De când plimb bebelușul m-am lovit și eu de TOATE aceste probleme.

    Totuși o mică notă: mulți bicicliști (dintre cei care frecventează pista care înconjoară parcul I.O.R.) au devenit și ei f. agresivi (claxon insistent, non stop, isteric, fără pauze, eventuale injurii)… și au pretenția să meargă cu o viteză f. mare și să ne dăm la o parte fără să gândească “nu au pe unde să meargă”… în condițiile în care sunt cu un cărucior și pentru a merge am două opțiuni:
    – calc pe banda de bicicliști
    sau
    – iar căruțul în brațe și îl trec peste banca de pe trotuar… 🙂

    Dragi bicicliști “nu mai claxonați isteric”, rugămintea vine din motive pertinente:
    – aveți obigația să adaptați viteza la condițiile de drum,
    – poate nu am pe unde să merg,
    – în preajma parcurilor nu mai claxonați deloc – unii copilași dorm în cărucioare.

    • Gabriel, cererile tale trebuie sa se indrepte spre Politie, nu catre biciclisti. Biciclistii sunt obligati sa mearga pe acolo, ignorandu-se astfel drepturile pietonilor. Politia este singura institutie care poate rezolva urgent problema. Noi ne vom continua demersurile pana la rezolvarea acestor situatii aberante si periculoase.

      • Nu Politia face piste pt biciclete, nu Politia pune semne de obligativitate de a merge cu bicicleta, nu Politia stabileste planuri de infrastructuri… Asta face Primaria, Politia doar avizeaza dpdv al legalitatii ceea ce face Primaria… Asa ca trebuie batuta la cap in primul rand Primaria…

        • Radu, Legea te obliga sa folosesti pistele. Iar Politia este cea care trebuie sa se asigure ca legea este respectata. Ei ar fi trebuit sa sesizeze de la avizare ca pistele nu sunt functionale. Ma refer la faptul ca pistele cu 1m latime au exact aceeasi trafic fluid ca o cale ferata cu un singur sens. Cate trenuri pot trece in acelasi timp pe o cale ferata?
          Ori, pentru un oras care sustine ca promoveaza dezvoltarea acestui mijloc de transport, pistele nu rezolva nicio problema. Din contra.

          Apoi, facand referire la ce se intampla in Bucuresti (sper ca de astazi sa folosim doar trecutul), doar politia poate lua masuri urgente pentru rezolvarea problemelor. Primaria (prin Administratia strazilor) s-a dovedit incapabila sa gestioneze pistele. Conform discutiilor, ei, pana sa facem sesizarea, habar n-aveau ce obligatii le revin in calitatea lor de administratori. Iar asta se vede clar in tot Bucurestiul. Si sa stii ca pe langa cele 10 piste despre care vorbim, exista alte zeci de km de piste cu deficiente la fel de mari. Nu stim cine administreaza acele piste. Deci, nu stim cui sa ne adresam.

          • Exista si nesimtire de biciclist asa cum exista nesimtire de sofer BMW (or so). Il obliga vreo lege sa dea buzna peste carucioarele de copii din parcuri ? Pietonii si biciclistii trebuie sa se protejeze reciproc in acest orash ce favorizeaza soferi cocalari. (sunt biciclist amator si pieton de nevoie).

      • Salut.
        As dori sa imi exprim si eu punctul de vedere.
        In primul rand, orasul Bucuresti, ca de altfel toate celelalte mari orase ale tarii, este plin peste masura de masini.
        Eu sunt posesor doar de bicicleta si nu am autoturim. Prefer sa utilizez insa bicicleta in afara orasului in weekend pentru ca incerc sa ma adaptez la ce exista.
        Parerea mea este ca niciodata niciodata, atata timp cat vor predomina posesorii de autoturisme in Romania, nu vor exista piste de biciclete organizate in mod civilizat, trasate intre carosabil si trotuar (cum sunt in marile orase civilizate din Olanda, Germania, Austria, Franta). Spun asta bazandu-ma pe faptul ca desi s-au facut eforturi mari in alte orase cum este Clujul, construindu-se numeroase parcari supraetajate pt masini, posesorii lor le lasa parcate tot pe banda 1 sau pe trotuare, sau si-si, deoarece le este mai comod probabil, se simt mai in siguranta vazandu-le in fata blocului lor, sau pur si simplu nu vor sa plateasca taxa de parcare in acele parcari supraetajate din beton.
        Incerc sa fiu realist atata tot. Deja am citit ca din cauza acestei “descoperiri” ca pistele existente pe trotuare sunt ilegale, politia romana a inceput sa arda cu amenzi pe toti biciclistii prinsi ca circula prin oras, indiferent ca circulam pe trotuare, carosabil, parcuri.
        Deja s-a creeat ideea ca: “Ce ma, nu sunt legale pistele pe care vi le-am facut? Acuma vreti piste pe sosea, ai? Stati asa atunci, ca nu va mai lasam deloc sa va plimbati prin oras, mama voastra de ecologisti! Lasati soferii sa mearga in voie, nestresati de clopotei”.
        Cam asta s-a creeat acum. Ideea ca noi biciclistii incurcam si nu vom mai fi lasati sa circulam decat atunci cand se vor reduce numarul masinilor. Adica la “pastele cailor”.

        • Citeste Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011 – 2020. Acolo o sa gasesti raspunsuri la nedumeririle tale.

    • Din acest motiv eu nu circul cu bicicleta pe pistele de biciclisti de pe trotuare, sau daca sunt pe acolo nu claxonez oamenii care nu au pe unde sa mearga prin alta parte.

      • Este corect modul cum procedezi. Dar sa nu uitam ca si printre biciclisti exista extremisti. De aceea trebuie sa existe un cadru legal astfel incat teribilistii sa fie pedepsiti. In acest moment, cei care accidenteaza un pieton pe pista nu poate fi tras la raspundere deoarece legea ii obliga sa foloseasca acele piste, ignorandu-se siguranta pietonilor.

  • o paranteza: am intalnit probleme similare in parcuri. e adevarat, acolo nu se pune problema de transport alternativ ci de agrement, dar desi aleile sunt mult mai late, exista cateva astfel de impedimnete, iar biciclistii si cei ce se plimba pe jos sunt intr-un conflict permanent. nu am inteles de ce au facut piste pentru biciclisti in parcuri (ii obliga legislatia?)si de ce acestea trebuie sa fie inghesuite intre fantani si banci sau sa fie trasate mult prea aproape de locurile de joaca pentru copii, iar atunci cand se face trecerea de la pistele din parc la cele de pe trotuare sau carosabil… de obicei trebuie sa-ti iei bicicleta in spate, sa calci pietonii sau sa cobori de pe bicicleta incomodand oricum.

    • “Pistele” din parcuri sunt niste aberatii. Nu poti fi obligat sa le folosesti. Iar pietonii nu pot fi obligati sa elibereze asa zisele piste. Citeste aici (art 161 lit k) https://optar.ro/legislatie-pentru-pietoni.html

      Multumim ca ne-ai readus aminte si de aceste probleme. In viitor ne vom indrepta atentia asupra acestor aspecte.

  • Foarte foarte buna analiza. Felicitari!!! Vroiam doar sa amintesc ca, in afara pistelor de biciclete defectuoase, in Bucuresti, mai exista un obstacol major in calea adoptarii la scara larga a acestui mijloc de transport, si anume cainii vagabonzi. Poate mentionati si acest fapt in relatia cu Primaria, desi toti primarii au promis, promit, si vor mai promite, dar nu se intampla absolut nimic de zeci de ani… Oricum, multumesc pentru analiza si pentru activitatea voastra.

    • Toate problemele au o rezolvare daca se ocupa cineva. Noi inca mai avem de lucru in acest domeniu.

  • A, si mai voiam sa mai adaug.
    Degeaba ne zbatem noi sa facem si sa dregem, sa mergem cu petitii, cu jalbe in protap la primari, la prefecti, politisti si politicieni, care cica ar fi in masura sa ne puna in practica ceea ce dorim, atata timp cat ei insisi sunt mari iubitori si posesori de bolizi pe 4 roti, pe care chiar voi cei de la optar i-ati vazut parcati in fata sediilor lor.
    Ei habar n-au ce e aia sa mergi cu bicicleta zi de zi, sau ma rog, foarte des, sa iti fie drag sa mai simti si tu ca traiesti, sa respiri aer mai curat. Ei s-au invatat in birourile lor calde si in masinile lor luxoase de zeci de mii de euro, cum se intampla si cu cei de la CFR, care iau decizii peste noapte daca sa atasaze sau nu la o garnitura vagonul de bicicleta sau nu.
    De cate ori nu am fost in situatia sa dam spaga la nas pt ca in ziua respectiva mai marii lor sefi au luat decizia ca in ziua respectiva sa nu ataseze vagon de bicicleta la un anume tren spre Brasov?
    Si cate si mai cate aberatii facute si nefacute de cei care doar stiu sa zica: “ce ma, ce mai vreti si voi? biciclete, piste sa va plimbati cu ele? bai copii, duce-ti-va bai in parculet si jucati-va cu lopatica, ca noi avem treburi serioase de invartit aici, milioane de euro, masini de vandut la soferi ahtiati de mii de cai putere bai, sa creasca economia!”
    Noi astia cu biciclete suntem tratati ca ultimii fugiti de acasa, scuzati-mi expresia, dar cam asa suntem vazuti. Vad asta si la metrou, cum suntem tratati de angajatii METROREX si de cei de la CFR, care mai au un pic si ne dau niste suturi in fund sa ii mai lasam ca ii plictisim cu fandoselile noastre de copii nematurizati.
    Cam asta e parerea lor despre noi si nu o spun din rautate, ci din constatari live.

    • Daca te referi la sefii de institutii, ai dreptate. Daca te referi la subalterni, te inseli. Avem in Romania foarte multi specialisti. Si sunt foarte buni ! Atunci cand specialistii vor fi lasati sa vorbeasca, atunci totul se va schimba. Cetatenii au dreptul legitim sa hotarasca ce e mai bine pentru oras. Si o vor face.

  • merg aproape zilnic cu bicicleta prin bucuresti si vreau sa spun ca traiesc o aventura de fiecare data…e greu si fff periculos avand in vedere ca nimeni nu te vede si chiar daca te vede nu te fereste sub nicio forma, mai mult te inghesuie cat se poate…pai cum…ei sa stea in coloana si tu sa mergi mai departe?! chiar si cu piste pe carosabil cred ca tot aceeasi poveste ar fi…nu le-ar respecta niciun sofer decat daca ar fi despartite cu un gardulet ceva dar mi-e greu sa cred ca asa ceva se va putea realiza vreodata la noi…asa ca parerea mea e ca tre sa ne adaptam, nu de alta dar ne racim gurile aiurea!

  • Din pacate Romania a fost, este si va fi in “epoca de piatra” cand vine vorba de biciclete. Acest mijloc de transport este respectat in tarile civilizate, pe cand la noi multi sunt pe principiul “bai fraiere, n-ai bani sa-ti iei masina si mergi cu bicicleta, suporta consecintele!” . Cat timp va exista aceasta gandire incepand de la conducere pana la oamenii de rand (multi prosti dealtfel) , datul cu bicicleta prin Romania va fi un lux pe care greu ni-l vom permite noi, biciclistii.

  • Scoateti pistele de biciclete!! Oamenii nu mai au pe unde sa se plimbe. Sunt zilnic accidentati! Traim in cea mai jalnica tara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.