Afacerea pistelor pentru biciclete va fi cercetată

Din anul 2008, momentul aparitiei primelor trasee cu piste in Bucuresti, cetatenii, ONG urile si ziaristii au reclamat faptul ca pistele sunt nefunctionale, punand in pericol biciclistii si pietonii. Insa niciun functionar nu a luat masuri pentru rezolvarea situatiei.

Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) s-a infiintat la inceputul anului 2011.

Din analiza modului in care au fost materializate pistele, OPTAR a constatat faptul ca acestea nu respectau legislatia, avizele si standardele. Neregulile au fost sesizate catre cele doua institutii responsabile: Administratia Strazilor Bucuresti (ASB) si Brigada Rutiera Bucuresti (BRB).

Lipsa de reactie a celor doua institutii a determinat OPTAR sa solicite in luna august 2011 desfiintarea respectivelor amenajari rutiere in scopul protejarii vietii si integritatii participantilor la trafic. Era vorba de toate traseele cu piste pentru biciclete din Bucuresti. (11 trasee = cca 44.65 km)

In august 2011, BRB a confirmat neregulile sesizate. Cu toate acestea, ASB refuza sa aplice legea. Nu s-a luat nici-o masura pentru ca viata si integritatea pietonilor si a biciclistilor sa fie protejata.

Pe 21 mai 2012, la presiunea Tribunalului Bucuresti, bucurestenii afla pentru prima data ca in septembrie 2011 au fost receptionate alte 29 de trasee cu piste pentru biciclete. Aceste informatii au fost ascunse de ASB.

OPTAR initiata actiunea “Adopta o pista periculoasa ! Apoi… desfiinteaz-o !”

Bucurestenii se implica si documenteaza ilegalitatile comise de ASB. Se constata incalcari ale legii si nerespectarea normelor si a avizelor. Se constata chiar executarea unui traseu cu toate ca politia a respins proiectul. (Bd. Theodor Pallady)

In luna august 2012, BRB incepe desfiintarea primelor trasee cu piste pentru biciclisti din lotul celor 29 de trasee receptionate de ASB in luna septembrie 2011.

Pana in luna octombie 2012, BRB deja declarase ilegale atat de multe trasee incat lungimea acestora depasea 100 de km din cei 122 de kilometri pe care ASB sustinea ca-i administreaza.

 

Problema este tot mai comentata in ziare si la televiziuni.

Se constata ca pretul pistelor a fost de aproximativ 150.000 Euro/km.

Pretul unui semafor a fost de 11.000 de Euro. Cu toate acestea, niciunul dintre cele 545 de semafoare nu functioneaza deoarece au fost montate ilegal. Acestea nu pot fi reutilizate deoarece contractul nu permite mutarea lor in alte locatii.

Cu toate ca avizele prevedeau instalarea de rastele pentru parcarea bicicletelor, niciunul nu a fost realizat. Refuzul administratiei publice de a oferi informatii publice ne pune in imposibilitatea de a afla unde au “disparut” aceste dotari.

Politia n-a aplicat nicio amenda catre ASB referitor la incalcarile legii, nerespectarea avizelor si a normelor.

Primarul orasului, seful ASB, refuza sa cerceteze ilegalitatile comise. De asemenea, refuza sa inceapa procedurile de recuperare a pagubelor comise, asa cum prevede legea in astfel de cazuri.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a refuzat constituirea unei comisii de control care sa verifice modul in care s-au cheltuit banii pentru pistele ilegale. Deasemenea, s-a refuzat asociatiei OPTAR dreptul de a prezenta situatia in fata Consiliului.
Niciun functionar al ASB nu si-a pierdut functia. In continuare, institutia refuza sa ofere informatii publice despre modul in care s-au cheltuit banii publici.

Prefectul orasului nu a luat vreo masura care sa duca la rezolvarea situatiei.

Ministerul Administratiei si Internelor nu a raspuns memoriului depus de OPTAR si de cetateni.

Curtea de Conturi a fost sesizata de OPTAR in luna noiembrie 2012. Printr-o adresa am fost anuntati ca “aspectele sesizate vor fi avute in vedere in cadrul misiunii de audit financiar la Administratia Strazilor programata a se desfasura in intervalul iunie-iulie 2013

Pistele receptionate in 2008 si 2011 au fost realizate exclusiv pe trotuare si s-au dovedit a fi niste experimente nereusite si foarte scumpe.

Marian Ivan – membru fondator al OPTAR

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–