Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi… desfiinţeaz-o !

Ce este mai important decat siguranta oamenilor ? BANUL ! Acesta pare sa fie raspunsul functionarilor publici implicati in “Afacerea pistelor si semafoarelor pentru biciclisti”.

Administratia Strazilor Bucuresti, in numele Primariei Municipiului Bucuresti, este institutia vinovata pentru irosirea a sume imense pentru pistele pentru biciclete din Bucuresti. De la aparitia primei piste, cetatenii, pietoni sau biciclisti, s-au plans de modul in care au fost realizate pistele de pe trotuare.

De 5 ani !

De 5 ani de zile nimeni nu a bagat in seama pietonii izgoniti de pe trotuare.

In 5 ani de zile, pentru ca pistele au fost executate defectuos, printre soferi s-a creat senzatia ca biciclistii sunt obligati sa pedaleze pe trotuare. Cele mai grave sunt cazurile in care acesti soferi incearca sa dea “o lectie” biciclistilor care circula corect pe carosabil. Este arhicunoscuta (si jenanta) pozitia Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB) care intr-un astfel de caz l-a gasit “vinovat” pe… biciclist (?!). Intre timp, au aflat si cei de la RATB ca biciclisilor le este interzis prin Codul Rutier sa circule pe trotuare. Totusi, persoanele agresate nu au primit niciodata scuze pentru seria de greseli pe care RATB a comis-o.

De 5 ani de zile biciclistii sunt divizati.

De-o parte sunt cei care folosesc bicicleta ca un mijloc de transport eficient, in detrimentul masinii, ignorand pistele neutilizabile.

De celalata parte sunt acei biciclisti care, din respect pentru litera legii, folosesc pistele periculoase si se strecoara printre pietoni, agresandu-i “la ei acasa”: pe trotuar. Indragostitii, femeile cu copii in brate, batrani, adolescenti, persoane cu handicap… dar si biciclistii, sunt cu totii victime ale unor functionari corupti sau incompetenti.

Noi ii stim: lucreaza la Administratia Strazilor Bucuresti si au platit din banii nostrii aceste piste periculoase pentru pietoni si biciclisti. Politia a constatat deja: receptia primelor 10 piste s-a facut cu incalcarea legii. De aici, problema ar fi trebuit sa fie simpla. Adica, asa cum cere legea, functionarul care a semnat documentul de receptie este bun de plata. In termeni populari… “e bun de puscarie.” Mai trebuie sa pomenim ca legea prevede proceduri prin care vinovatilor sa li se impute pagubele provocate bugetului ?

Totusi, primaria tace.

 

Informatii publice … secrete

Stiti despre povestea primelor 10 piste identificate de OPTAR ca fiind periculoase…
Le-am analizat, am citit legea si am sesizat: legea nu este respectata, viata pietonilor si a biciclistilor fiind in pericol.

Despre demersurile pentru desfiintarea acestor piste ilegale, probabil stiti.

Problema a aparut cand am constatat ca in Bucuresti exista alte trasee de zeci de kilometri de piste periculoase pentru care Administratia Strazilor a refuzat sa-si asume responsabilitatea de “administrator de drum”. De aceea, constant, OPTAR a cerut acestei institutii sa puna la dispozitia cetatenilor informatiile despre pistele de biciclete. Timp de 8 luni (sept. 2011 – mai 2012) Administatia Strazilor a ignorat dreptul cetatenilor de a fi informati despre modul in care sunt cheltuiti banii din taxe si impozite.

In luna martie 2012, OPTAR a fost nevoita sa apeleze la Tribunal.

Pe 21.05.2012, cu doua zile inainte de termenul pana la care Tribunalul a obligat Administratia Strazilor sa furnizeze informatiile, am aflat motivele pentru care sefii institutiei doreau ca aceste informatii sa nu se afle.

Dispret maxim fata de cetateni !

Din parcurgerea celor doua pagini cu informatii, un lucru atrage atentia imediat: in plin scandal de desfiintare ale celor 10 piste periculoase, Administratia Strazilor a receptionat alte 29 de piste periculoase ! (pag 1pag 2)

Ar fi foarte multe de spus. Dar mai bine sa ne apucam de munca !

Revolta-te ! Ia atitudine !

Fie ca o facem pentru siguranta pietonilor, fie ca o facem pentru siguranta biciclistilor, fie ca o facem pentru ca sunt banii nostri, fie ca ne-am saturat de incompetenti si corupti, fie ca o facem pentru ca vrem ca autoritatile sa respecte legea… este de datoria fiecaruia dintre noi sa se implice in astfel de probleme. In cazul de fata, procedura este simpla, daca vrei sa te implici:

Pasul 1: Alege unul dintre cele 29 de trasee receptionate de Administratia Strazilor si pe care vrei sa-l verifici.

Pasul 2: Cu normele si avizele tiparite in fata, mergi pe traseul respectiv si fotografiaza modul in care marcajele pistelor incalca legislatia.

Pasul 3: Trimite-ne fotografiile si observatiile tale.

Pasul 4: Daca s-au constatat incalcari ale legii, un avocat se va ocupa de redactarea hartiilor prin care se va cere inchiderea respectivului traseu sau, dupa caz, desfiintarea pistei.

Pasul 5: Semnati documentul si-l depunem la Brigada Rutiera si la Administratia Strazilor. Pentru a urmari cursul sesizarilor si pentru a putea indeplini toate caile legale de rezolvare, inclusiv prin deschidera unui dosar la Tribunal, OPTAR va depune o sesizare similara pentru fiecare traseu.

Pasul 6: In functie de reactia autoritatilor, impreuna vom face demersurile pentru recuperarea banilor irositi. Vinovatii, asa cum am mai spus, se cunosc deja. Trebuie doar ca Primaria sa spuna numele celor care au semnat documentele de receptie ale lucrarilor fara ca acestea sa corespunda normelor si avizelor eliberate.

Poate parea complicata parcurgerea celor 6 pasi. Nici nu ar fi fost nevoie de atata munca daca edilii si-ar fi facut treaba pentru care sunt angajati: sa verifice constant modul in care sunt cheltuiti banii nostri si sa elimine din sistem functionarii corupti sau incompetenti.

Asa ca suflecati-va manecile si luati-va in serios rolul de cetateni ai acestui oras. Sa vedem cu totii pana unde se intinde coruptia si incompetenta din administratie.

Pentru Pasul 1, mai jos este lista cu cel 29 de trasee vizate. Anuntati-ne despre alegerea voastra.

TRASEU NR. 1: B-DUL IANCU DE HUNEDOARA

Piata Victoriei-Calea Dorobanti

TRASEU NR. 2: SOS. STEFAN CEL MARE

Calea Dorobanti-P-ta Obor

TRASEU NR. 3: MIHAI BRAVU

P-ta Obor-Sos. Vacaresti

TRASEU NR. 4: CALEA DOROBANTI

B-dul Dacia-P-ta Aviatorilor

TRASEU NR. 5: SOS DRUMUL SARII

B-dul Drumul Taberei-Calea 13 Septembrie

TRASEU NR. 6: SOS. DRUMUL TABEREI

Str. Lt. Gaina-Str. Brasov

TRASEU NR. 7: CALEA 13 SEPTEMBRIE

Sos. Sebastian-Str. Izvor

TRASEU NR. 8: B-DUL GHENCEA

Str. Brasov-Terminal Ghencea

TRASEU NR. 9: STR. BRASOV

Str. Valea Florilor-B-dul Timisoara

TRASEU NR. 10: B-DUL TIMISOARA

Str. Valea Oltului-B-dul Vasile Milea

TRASEU NR. 11: STR. VALEA OLTULUI

Str. Valea Ialomitei-Str. Valea Argesului

TRASEU NR. 12: SOS. OLTENITEI

P-ta Sudului-Sos Giurgiului

TRASEU NR. 13: CALEA SERBAN VODA

Sos. Viilor-B-dul Tineretului/B-dul Cantemir

TRASEU NR. 14: STR. VALEA IALOMITEI

B-dul Drumul Taberei-Str. Valea Oltului

TRASEU NR. 15: STR VALEA ARGESULUI

Str. Valea Oltului-B-dul Drumul taberei

TRASEU NR. 16: B-DUL 1 MAI

Str. Sibiu-Str. Brasov

TRASEU NR. 17: STR. SIBIU

B-dul 1 Mai-B-dul Timisoara

TRASEU NR. 18: SOS. BUCURESTI-PLOIESTI

P-ta Presei-Str.Ionescu Sisesti

TRASEU NR. 19: B-DUL UNIRII

P-ta Unirii-P-ta Alba Iulia

TRASEU NR. 20: B-DUL AVIATORILOR

P-ta Victoriei-P-ta Aviatorilor

TRASEU NR. 21: B-DUL THEODOR PALLADY

B-dul N.Grigorescu-Zona comerciala REAL

TRASEU NR. 22: B-DUL MARESAL CONSTANTIN PREZAN

P-ta Arcul de Triumf-P-ta Aviatorilor

TRASEU NR. 23: B-DUL TUDOR VLADIMIRESCU

Calea 13 Septembrie-Calea Rahovei

TRASEU NR. 24: SOS POLIGRAFIEI

B-dul Marasti-Str. Baiculesti

TRASEU NR. 25: B-DUL BUCURESTII NOI

Sos. Chitilei-Cimitirul Straulesti I

TRASEU NR. 26: SOS PLEVNEI

Sos. Orhideelor-Str. Berzei

TRASEU NR. 27: SOS. PETRICANI

Sos. Pipera-Tunari-B-dul Lacul Tei

TRASEU NR. 28: SOS VIILOR

Str. Odoare-Calea Serban Voda

TRASEU NR. 29: STR. ODOAREI

Str. Nasaud-Calea Rahovei

Pentru Pasul 2 alegeti (din lista1 sau lista 2) avizul corespunzator traseului. Urmariti cerintele politiei si vedeti daca au fost respectate.

Cel mai important este sa urmariti daca a fost respectat spatiul de circulatie pentru pietoni. Faceti fotografii atunci cand constatati ca a fost incalcat avizul. Trebuie sa se recunoasca locatia unde ati facut poza.

Nu uitati sa masurati si bordurile ! Faceti poze !
La fel si intreruperilor in marcarea pistelor. Veti constata deseori ca acestea nu sunt continue. De aceea pista nu are cum sa fie functionala, deoarece biciclistilor le este interzis sa circule pe trotuar ! Unde nu exista marcaj… este trotuar !

Si, pentru ca tot sunteti pe acolo, urmariti daca pe traseul vostru au fost montate semafoare pentru biciclisti. Notati-le, faceti poze si spuneti-ne cate semafoare ati identificat si cate functionau ? (Cred ca vă va fi greu sa le identificati, pentru ca pana acum ati trecut de multe ori pe langa ele fara sa stiti ca exista)


In aviz veti citi si despre obligatia respectarii STAS ului 10144/2-91 :

5.7 Gabaritul pistei de ciclisti asigura o inaltime libera de trecere de 2,40m.

Asadar, daca deasupra pistei veti gasi “ceva” pe o inaltime de 2,40 m, inseamna ca a fost incalcata legea.

 

5.8 Spatiul minim de siguranta de la marginea pistei de ciclisti la constructii sau alte cai de circulatie invecinate, este de:

– 0,50 m pana la constructiile laterale;

 – 1,50 m pana la alte cai de circulatie paralele, altele decat trotuarele si aleile si aleile de pietoni.

Asta inseamna a orice apropiere mai mica de 0,5 m a pistei fata de un obstacol (copac, cladire, stalp, etc) este ilegala.
La fel este si in cazul iesirilor din magazin, statiile RATB, statiile de metrou, etc… Daca distanta este mai mica de 1,5 m, atunci legea nu a fost respectata.

ATENTIE, aceste distante se refera la SPATIUL MINIM DE SIGURANTA, care nu are legatura cu spatiul de circulatie al pietonilor, prevazut de avizele eliberate de politie. Altfel spus, pe langa spatiul destinat pietonilor, spatiile de siguranta sunt obligatorii.

3.10 Pe spatiul destinat circulatiei pietonilor se interzice amplasarea diferitelor dotari cum sunt: chioscuri, gherete, cabine de statii de transport in comun, cabine telefonice. Acestea se amplaseaza adiacent trotuarelor, pe platforme propri, conform detaliului de sistematizare a zonei.

Mai sunt multe alte situatii in care legile sunt incalcate de pistele receptionate de Administratia Strazilor Bucuresti. Nu are rost sa vorbim despre toate deoarece noi, cetatenii, nu trebuie sa facem munca Primariei sau/si a Politiei.

Este suficient sa urmarim si sa probam ilegalitatile de mai sus.

Sunteti gata ?

Va rugam sa va inscrieti pe lista voluntarilor folosind formularul de mai jos. La „ADRESA” va rugam sa treceti traseul ales (Exemplu – Traseul 5):

Marian Ivan – membru fondator OPTAR
foto: Vladimir Iuganu

UPDATE 03 10 2012

Sunt „diponibile” traseele cu nr: 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 24 si 27.
Traseul nr 1 a fost „rezolvat” de Grig. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 2 sensul Obor – Victoriei a fost „rezolvat”  de Daniel . (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 2 sensul Victoriei – Obor a fost „rezolvat”  de Cristian. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
(Traseul numarul 3 a fost desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere. Nu cunoastem cine a depus sesizarea.)
Traseul nr 4 a fost adoptat de Carmen. Desfiintare placuta !
(Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 5 a fost adoptat de Silvia. Desfiintare placuta ! (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 6 a fost adoptat de Eugen. Desfiintare placuta ! (=> Pasul 4)
Traseul nr 7 a fost
„rezolvat”  de Eugen. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 8 a fost „rezolvat”  de Leonard. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 11 a fost adoptat de Adriana. Desfiintare placuta !
Traseul nr 12 a fost adoptat de Ionut. Desfiintare placuta ! (=> Pasul 4)
Traseul nr 13 a fost adoptat de Oana. Desfiintare placuta !
Traseul nr 14 a fost adoptat de Mara. Desfiintare placuta !
Traseul nr 18 a fost adoptat de Cristian. Desfiintare placuta !
(=> Pasul 4)
Traseul nr 19 a fost
„rezolvat”  de Claudiu. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 20 a fost adoptat e Alina. Desfiintare placuta !
Traseul nr 21 a fost adoptat de Remus. Desfiintare placuta !
(=> Pasul 4)
Traseul nr 22 a fost adoptat de Ilinca. Desfiintare placuta ! (=> Pasul 4)
Traseul nr 23 a fost
„rezolvat”  de Eugen. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 25 a fost adoptat de Vladimir. Desfiintare placuta  (=> Pasul 4)
Traseul nr 26 a fost
„rezolvat”  de Andrei. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 28 a fost „rezolvat”  de Carmen. (Traseu desfiintat temporar la solicitarea Brigazii rutiere)
Traseul nr 29 a fost adoptat de Carmen. Desfiintare placuta  (=> Pasul 4)

 ——————————–

Daca locuiesti in Bucuresti si vrei sa militezi pentru drepturile biciclistilor si cele ale pietonilor izgoniti de pe trotuare, te poti inscrie in grupul Facebook.

Daca nu locuiesti in Bucuresti dar vrei sa sustii demersurile biciclistilor si pietonilor bucuresteni, te poti inscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea in care traiesti, daca sustii munca noastra, te poti inscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu dureaza mai mult de un minut !

Despre realizarile asociatiei noastre sau ale partenerilor nostri poti afla daca te inscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

———————————

Traseul nr 3 a fost adoptat de Victor. Desfiintare placuta !