Să rezolvăm o problemă – OPTAR la Cycling Visionaries Awards

Multe oraşe din  Europa şi-au rezolvat problemele generate de traficul auto prin încurajarea mersului pe bicicletă. În acele oraşe a scăzut poluarea, au dispărut ambuteiajele, au scazut cheltuielile de transport ale administraţie şi cele ale oamenilor. Experienţa acumulată de aceste oraşe este împărtăşită în fiecare an tuturor administraţiilor din Europa care doresc să asculte. Anul acesta întâlnirea Velo-City se va desfăşura între 11 şi 14 iunie în Viena, Austria.

În Bucureşti problemele generate de poluare sunt grave, cheltuielile pentru asfaltarea şi deszăpezirea parţii carosabile sunt atât de mari încât problemele pietonilor sunt ignorate, iar ambuteiajele fac parte din viaţa cotidiană a locuitorilor. Şi toate acestea pentru că în ultimii 20 de ani atenţia edililor s-a îndreptat spre lucrări scumpe de dezvoltare a infrastructurii rutiere şi ignorându-se soluţiile ieftine şi simple de creştere a mobilităţii urbane: mersul pe jos, mersul cu bicicleta şi dezvoltarea transportului public.

Poate de aceea, încă de anul trecut, organizatorii Conferinţei Velo-City 2013 şi-au trimis emisari în Bucureşti.

Dl. ing. Wolfgang Dvorak – şeful serviciului de relaţii publice din cadrul Departamentului pentru Dezvoltare şi Planificare Municipală al Municipalităţii Vienei şi Director al Conferinţei „Velo City 2013” s-a întâlnit cu reprezentanţii Primăriei Municipiului Bucureşti (PMB) în luna septembrie 2012.

Pe lângă scrisoarea transmisă primarului Sorin Oprescu din partea primarului Vienei, au fost adresate invitaţii pentru ca PMB să-şi trimită reprezentanţi la Conferinţă.

Totodată, în întâlnirea de la Primărie unde au fost prezente şi câteva ONG-uri din România, dl. Dvorak a povestit despre greşelile pe care Viena le-a făcut când a construit infrastructură pentru biciclişti de proastă calitate. Cauza acelor greşeli a fost identificată de Directorul Conferinţei Velo City 2013 ca fiind lipsa de colaborare a autorităţilor din Viena cu organizaţiile bicicliştilor.

Le-am ignorat expertiza deşi era superioară celei deţinute de autorităţi.
Aceasta a fost concluzia domnului Dvorak.

 

A trecut mai mult de 6 luni de atunci.

În Bucureşti, pe 23 martie 2013, a avut loc cel mai numeros protest al bicicliştilor din România. S-a cerut să nu se mai realizeze piste pe trotuare, luându-se în considerare că cele realizate în 2008 şi în 2011 s-au dovedit a fi scumpe şi inutilizabile, acestea punând în pericol bicicliştii şi pietonii. Iar autorităţile din Bucureşti n-au avut nicio reacţie oficială.
NICIUNA !

La două zile după marşul de protest, OPTAR s-a înscris în competiţia de proiecte de advocacy ce se desfăşoară sub patronajul Conferinţei „Velo City 2013” (Cycling Visionaries Awards)

A fost înscris proiectul prin care cetăţenii s-au implicat în dovedirea ilegalităţilor comise de Administraţia Străzilor Bucureşti. Prin acţiunile lor, bucureştenii au redat peste 100 de km de trotuare către pietoni, obţinând închiderea traseelor cu piste ilegale.

Acum, tot cu sprijinul cetăţenilor, vrem să aducem această problemă în atenţia opiniei publice internaţionale. Pentru că în România cetăţenii sunt ignoraţi.

De aceea, dacă vreţi să sprijiniţi popularizarea acestui proiect, puteţi vota proiectul OPTAR pe pagina oficială a concursului. Nu există premii materiale sau financiare pentru câştigătorii concursului. Singurul scop pentru care am înscris acest proiect în competiţie a fost acela de a încerca să rezolvam altfel o problemă ignorată de autorităţile din România.

Proiectul „Adoptă o pistă periculoasă ! Apoi… desfiinţez-o !” a început în luna iunie 2012.
Articolul şi demersurile pot fi citite aici.
Alte detalii despre pistele ilegale.

Proiectul OPTAR poate fi votat pe pagina competiţiei: Adopt a dangerous bicycle lane!

Dacă doriţi să vă informaţi prietenii de peste hotare despre modul în care autorităţile din România înţeleg să ignore cetăţenii, puteţi să le transmiteţi această traducere: What you need to know about the illegal bike lanes in Bucharest!

Mulţumim voluntarilor Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti care ne-au ajutat în traducerea documentelor.

Dintre cele 218 proiecte din 49 de ţări, vă recomandăm să vă îndreptaţi atenţia şi către celelalte proiecte româneşti înscrise în competiţie:

Bike Pour-Trait

SkirtBike

Bike Fest

Tribul (The Tribe)

Bicycle constructors in Bucharest

 

Marian Ivan – membru fondator al OPTAR

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–