PMUD – o șansă ratată de București și Ilfov

Luni, 30 ianuarie 2017, de la ora 15, pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului Bucuresti se propune aprobarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) 2016-2030 Bucuresti-Ilfov. Nu este niciun dubiu că acesta va fi adoptat.

EDITARE – Pe 30 ianuarie 2017, proiectul de hotarare a fost scos de pe ordinea de zi a sedintei CGMB. (Nu a mai fost supus votului/aprobarii).

Aceasta strategie ar fi trebuit sa prevada principii aplicabile pentru rezolvarea tuturor problemelor de mobilitate pe raza municipiului Bucuresti si a Judetului Ilfov. Sloganul acestui tip de planificare este ”Planificare pentru oameni”. Dacă vreți să vedeți ce fel de document este PMUD Bucuresti-Ilfov, nu este obligatoriu sa cititi cele cateva sute de pagini ca sa va dati seama despre ce este vorba; este suficient sa cititi cele 4 pagini care insotesc documentul (Expunerea de motive + Raport de specialitate). Pur si simplu, problemele oamenilor nu se regasesc in aceste pagini.
http://www4.pmb.ro/wwwt/institutii/CGMB/sedinte/ordinea_de_zi/ordinea_de_zi.php
(link-ul este valabil pentru actuala ordine de zi; datele se vor schimba automat la urmatoarea sedinta CGMB)

Dupa mai bine de 2 ani de cand s-a inceput lucrul la PMUD… nu se stie cum vor putea circula pietonii pe trotuare, pentru ca discutia asta nu a avut loc intre cetateni, specialisti si administratie.

Poate va intrebati ce se va intampla cu locurile de parcare?
In acest moment (inca) este valabila Strategia de parcare 2008-2017, din care s-au indeplinit mai putin de 0,5% din cat s-a propus.
Da, in 10 ani s-a realizat mai puțin de 0,5%.

Nu are rost sa detaliem problemele PMUD pentru ca acest lucru trebuia facut in timpul consultarilor si dezbaterilor.
Conform legii, trebuiau sa existe 3 tipuri de consultari si dezbateri.
Primele doua trebuiau realizate in paralel, pe timpul dezvoltarii planului. Aceste dezbateri erau impuse de metodologia dezvoltarii unui PMUD si de metodologia acordării avizului de mediu.

Totusi, cetatenii au putut afla cateva informatii abia la finalizarea raportului 4, cand toate optiunile erau inchise si cand deja era stabilit scenariul de lucru. Legal, cetatenii trebuiau implicati inca de la finalizarea primului raport, trebuind sa li se explice principiile PMUD iar ei putand astfel sa fie implicati activ.

De fapt, asa zisa consultare nu a permis cetatenilor sa se implice, deoarece ei nu au cunostinte de mobilitate urbana durabila si nimeni nu le-a explicat principiile care guverneaza un PMUD. Dealtfel, nici macar in acest moment nu sunt publice rapoartele 1, 2 si 3, demonstrand astfel ca au fost incalcate flagrant dispozitiile legale.

Respectarea procedurilor ar fi insemnat ca cetatenilor, functionarilor si politicienilor să li se explice (de catre specialisti) principiile planificarii mobilitatii urbane durabile și impreună să discute pentru a alege soluțiile potrivite orasului/zonei. Așadar, respectarea procedurilor ar fi dus automat la un nivel ridicat de acceptare a soluțiilor, deoarece ar fi fost implicați toți cei interesați. Însă nu au fost respectate procedurile.

Conform legii, nerespectarea procedurilor duce automat la imposibilitatea acordării avizului de mediu.
Totusi, avizul de mediu a fost eliberat cu incălcarea legilor romanesti si a directivelor europene.
Al 3-lea tip de consultare trebuia realizat dupa finalizarea PMUD, parte a procesului de aprobare a actului normativ.
Nici acest demers nu a fost respectat.

Pentru sedința de luni, OPTAR a depus cerere de a se adresa CGMP la punctul 21 (aprobarea PMUD). Nu vrem sa discutam despre problemele PMUD, deoarece aceste discutii trebuiau sa se duca in timpul procesului de informare, consultare si dezbatere. Vrem doar sa prezentam problemele pentru care OPTAR va face tot posibilul sa blocheze derularea PMUD, in forma in care acesta a fost supus aprobarii.

Pentru ca un document care nu ofera solutii pentru mersul pe jos nu este un PMUD.

Marian Ivan
membru cofondator OPTAR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*