Informaţii noi în “afacerea pistelor şi semafoarelor pentru biciclete”

La sfarsitul anului trecut, cu sprijinul* domnului Catalin Campeanu, am obtinut pentru prima data informatii legate de lungimea traseelor cu piste pentru biciclete din Bucuresti.
Am dorit sa aflu aceasta informatie deoarece cifrele vehiculate in presa erau diferite chiar daca subiectul era acelasi.

In document, la punctul nr 1, Administratia Strazilor Bucuresti a comunicat numarul de trasee cu piste pentru biciclisti.

 

“In baza contractului 179 / 27.06.2007 au fost executate 10 trasee.

In baza contractului 193 / 08.12.2009 au fost executate 28 trasee.”

 

Comparand documentele emise de Administratia Strazilor Bucuresti, constatam diferente intre informatiile oficiale transmise in perioada 2011 – 2013.

Pe 13.05.2011, ASB sustinea ca traseele executate in perioada 2007-2008 si receptionate pe 30.09.2008 sunt in numar de 10.

Apoi, pe 19.10.2011, ASB a marit acest numar la 11.

Acum, pe 5.12.2013, ASB a redus numarul acestor trasee la 10. Asa cum se observa, “a disparut” din lista exact traseul pe care noi nu l-am gasit in 2011.

 

Alte observatii:

 

Pe 13.05.2011, ASB sustineea ca “sunt in curs de executie” amenajari pe un numar de artere iar unele urmau sa fie demarate.

Apoi, pe 19.10.2011, ASB a afirmat ca respective trasee ar fi fost executate inca din 2010.

 

La punctul nr 2 din adresa din 05.12.2013, ASB a sustinut ca in baza contractului 179 s-au executat trasee in lungime totala de 68.64 km. Apoi, facand referire la contractul 193 se aminteste ca traseele executate au o lungime de 117.76 km.
Printr-o analiza a cifrelor vehiculate de ASB, am constatat diferente majore dintre lungimile traseelor cu piste pentru biciclete si traseele rutiere.

De exemplu, ASB a receptionat, pe 30.09.2008, Traseul nr 1 despre care se afirma ca are lungimea de 12 km. De fapt, lungimea traseului trotuarului pe care a fost executata lucrarea are aproximativ 4.52 km. Aceeasi lungime a fost masurata si de organizatorii Maratonului International Bucuresti atunci cand s-a desfasurat concursul international din toamna lui 2013.

Din masuratori s-au constatat diferente intre lungimile majoritatii traseelor cu piste receptionate si lungimile drumurilor pe unde au fost trasate piste.

Astfel pe 05.12.2013, ASB a afirmat ca lungimea traselor cu piste pentru biciclete din Bucuresti ar avea o lungime de 186.4 km.

In fapt, din masuratori a reiesit faptul ca lungimea cailor de comunicatie pe care s-au marcat aceste trasee au 78.09 km

 

Din calculele asociatiei OPTAR, diferenta dintre totalitatea lungimilor traseelor comunicate de catre ASB si totalitatea lungimilor cailor de comunicatie pe care s-au trasat pistele este de 108.31 km.

 

Alte observatii

OPTAR a incercat, fara succes, sa identifice marcajele care ar fi trebui sa reprezinte o pista pentru biciclete pe Calea Vacaresti. Din cercetarile noastre, cetatenii nu-si amintesc ca aceasta lucrare sa se fi executat vreodata.

La punctul nr 3 din documentul emis de ASB in decembrie 2013, reiese ca cel putin 28 de trasee cu piste pentru biciclisti au fost receptionate ilegal deoarece acestea aveau deficiente.

La primul subpunct se pomeneste despre existenta obstacolelor pe traseele pistelor pentru biciclisti.

 

Conform Codului Rutier, administratorul de drum este obligat sa asigure viabilitatea drumului. Pistele pentru biciclete sunt drumuri publice iar ASB este administratorul acestor drumuri. In aceste conditii, ASB are obligatia sa inchida acele drumuri care nu sunt viabile.
Faptul ca a fost nevoie de interventia politiei pentru ca legea sa fie respectata arata faptul ca ASB a pus in pericol viata oamenilor deoarece s-a complacut doar in a constata faptul ca pe traseele cu piste de biciclisti nu se respecta legea.

 

Al doilea motiv (din lista transmisa de ASB) pentru care circulatia biciclistilor a fost oprita pe pistele periculoase este legat de faptul ca “bordurile trotuarelor nu sunt coborate“.
In fapt, Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) a constatat ca aceasta situatie se regasea la toate traseele cu piste pentru biciclete din Bucuresti. Conform Codului Rutier, drumurile publice se executa conform normelor si avizelor. Iar avizele politiei rutiere prevedeau, printre altele, si coborarea bordurilor.

 

Faptul ca pistele pentru biciclete au fost receptionate fara ca aceste lucrari sa fie executate demonstreaza faptul ca prin receptia pistelor inainte ca lucrarile sa fie finalizate s-a comis o ilegalitate.
In 2013, cand s-au efectuat lucrari de coborare a bordurilor “prin forte proprii” s-a comis o alta ilegalitate de catre ASB, deoarece s-au cheltuit resursele institutiei pentru o lucrare aflata in garantie.

Pistele pentru biciclete au fost in garantie 2 ani de la momentul receptiei lucrarilor (15.09.2011)

 

Important de remarcat este faptul ca traseul cu piste pentru biciclete de pe Bulevardul Theodor Pallady nu a primit avizul politiei rutiere deoarece pista “nu asigura conditiile de

circulatie in siguranta“. Cu toate acestea, ASB a receptionat aceasta lucrare ilegala si a platit-o cu toate ca avea cunostinta de faptul ca viata oamenilor este in pericol. Mai mult, asa cum reiese din informatia pusa la dispozitie de ASB, administratia locala a irosit resurse intr-o lucrare ilegala, coborand bordurile.

Situatia pistei ilegale de pe Bd Theodor Pallady era cunoscuta de catre ASB deoarece in 2012 a fost sanctionata contraventional pentru executarea pistei fara avizul obligatoriu al politiei.

 

In lista de motive, expusa de ASB, pentru care politia a solicitat inchiderea pistelor se gaseste si “lipsa stalpisorilor de protectie”.

Asa cum s-a expus mai sus, ASB, in calitate de administrator al drumului, este obligata sa asigure viabilitatea drumului.  Atunci cand un drum nu este viabil si pune in pericol viata sau integritatea oamenilor, administratorul de drum este obligat sa inchida drumul.

 

Alte observatii

Pe lista de motive pentru care politia a solicitat, conform legii, desfiintarea temporara, se afla in primul rand faptul ca “nu există spaţiu suficient pentru circulaţia pietonilor“. (exemplu)

De fapt acesta este motivul pentru care niciun traseu cu piste pentru biciclete realizat in Bucuresti nu se putea executa legal.

Conform legii, pentru a se putea executa trasee cu piste pentru biciclete pe trotuare, ar fi fost nevoie ca pe toata lungimea traseului, acestea sa aiba latimi minime cuprinse intre 3.5 si 6.5 m.

Aceste cifre sunt date de aceste valori:

– latimea pistelor – intre 1 si 2 m

– spatiile de siguranta – cate 0.5 m pe laterale sau 1.5 m in cazul in care exista cai de comunicatie paralele

– latimea spatiului pentru pietoni – minim 1.5 m (sau 2 m, pe unele artere).

 

Aceste valori au fost hotarate de Politia Rutiera prin avizele de executie a pistelor. Respectarea avizelor este obligatorie.

 

De remarcat faptul ca marcarea traseelor pentru biciclete au la baza studii de fezabilitate care ar fi trebuit sa constate ca nu este posibila trasarea pistelor pe trotuare, in Bucuresti neexistand trotuare pe care sa se poata executa trasee cu piste pentru biciclete si care sa indeplineasca toate conditiile legale.

 

Pana acum, aceste studii de fezabilitate nu au fost facute publice, pentru a se constata daca cei care le-au intocmit au recomandat sau nu executarea de trasee cu piste pentru biciclete pe trotuare.

Deasemenea, ASB refuza sa faca publice documentele prin care s-au receptionat pistele.

 

OPTAR a solicitat lamuriri privind diferentele intre lungimile traseelor pentru biciclete si lungimile traseelor rutiere. De asemenea s-au solicitat studiile de fezabilitate si documentele de receptie a tuturor pistelor. Toate aceste informatii publice le vom publica la momentul in care acestea ne vor fi transmise.

 

Marian Ivan – membru fondator al OPTAR

* – colaborarea cu dl Campeanu a avut loc in cadrul campaniei civice “Nu astepta SuperEroi!”

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–

 

One thought on “Informaţii noi în “afacerea pistelor şi semafoarelor pentru biciclete”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*