Ghid de realizare a infrastructurii pentru biciclete

Ieri, 18 noiembrie 2015, la Primăria Municipiului București a avut loc o întâlnire de informare şi consultare cu societatea civilă pe tema: ”Trafic Urban, Transport Public- Alternativ”.

Cu acest prilej, OPTAR a depus două documente (”Ghid de realizare a infrastructurii pentru biciclete în zona urbană” și ”Ghid-grilă de verificare a accesibilității”)
însoțite de următoarele observații:

Dezvoltarea durabilă a mobilității urbane este posibilă doar prin aplicarea simultană de măsuri pentru dezvoltarea transportului alternativ (mersul pe jos, utilizarea bicicletei și folosirea transportului public) și descurajarea utilizării excesive a transportului motorizat individual.

Pentru a veni în sprijinul administrației locale, OPTAR a conceput două documente care oferă detalii despre modul în care București poate deveni un oraș pentru oameni.

Ghidul de realizare a infrastructurii pentru biciclete în zona urbană” și”Ghidul-grilă de verificare a accesibilității” sunt două instrumente ușor de utilizat care au rolul de a veni în sprijinul dezvoltării mobilității active (mersul pe jos și cu bicicleta), factor determinant pentru dezvoltarea durabilă a mobilității urbane. Conform studiilor realizate în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov, 45% dintre călătoriile din București sunt mai scurte de 3 km. În același timp, distanța medie a călătoriilor este de 6,8 km. Oferirea de condiții optime pentru deplasările nemotorizate ar reduce semnificativ congestiile din trafic, prin transferul tot mai multor călătorii spre modurile de transport alternativ, mai eficiente energetic și mai eficiente din punct de vedere al ocupării spațiului public.

Propunerile de mai jos respectă principiile dezvoltării durabile a mobilității urbane.

 

Accesibilizarea spațiului public – crearea de condiții mai bune pentru pietoni

Condiții minime – respectarea dispozițiilor legale prevăzute de Normativul 51/2012 (revizuire a Normativului 51/2001)

 

Încurajarea mersului cu bicicleta – crearea de condiții mai bune pentru circulația bicicletelor

Condiții minime – respectarea îndrumărilor din documentul ”Ghid de realizare a infrastructurii pentru biciclete în zona urbană”, atașat acestui document

 

Desfășurarea de campanii de informare a conducătorilor auto privind asigurarea condițiilor de siguranță pentru participanții la trafic vulnerabili (pietonii și bicicliștii)

Susținerea financiară a unor programe de încurajare a studenților de a utiliza bicicleta

Sprijinirea companiilor care asigură condiții optime angajaților care doresc să se deplaseze cotidian cu bicicleta

Organizarea regulată de evenimente dedicate mobilității active (mersul pe jos și cu bicicleta)

Asigurarea de parcări de reședință pentru biciclete, protejate de intemperii și vandalism, cu o chirie modică, ca metodă de încurajare a mersului cu bicicleta

Pregătirea și formarea de echipaje de poliție pe biciclete

Angajarea unui specialist care să urmărească toate proiectele de infrastructură din punct de vedere al condițiilor oferite circulației bicicletelor

 

Încurajarea utilizării transportului public – crearea de condiții mai bune pentru circulația transportului public

 

Condiții minime

–       Asigurarea de benzi dedicate (continue) pentru transportul public și biciclete

–       Prioritate absolută pentru mijloacele de transport in comun în toate intersecțiile

 

Utilizarea obstacolelor existente pentru protejarea benzilor dedicate transportului public și bicicletelor. (Exemple: mutarea ambelor sensuri dedicate transportului alternativ pe un mal al Dâmboviței, traficul motorizat individual fiind mutat pe celalalt mal. Similar, se poate poate proceda în cazul bulevardelor separate de scuaruri)

Crearea de benzi dedicate transportului în comun pe centrul străzii, cu sens dublu de circulație și cu prioritate la intrarea în stație

Eliminarea tuturor alveolelor folosite ca stații. În cazul în care de-a lungul străzii sunt amenajate parcări, trotuarul trebuie prelungit în dreptul stațiilor, astfel încât să existe suficient spațiu de așteptare destinat călătorilor iar vehiculele de transport în comun să oprească traficul pe perioada opririi în stații. Scopul acestor amenajări este de a oferi condiții similare pentru tot traficul motorizat.

 

Descurajarea utilizării excesive a transportului motorizat individual – eliminarea facilităților oferite transportului motorizat individual

 

Condiții minime

–       Taxarea ocupării spațiului public de către autovehicule la un nivel mediu cu  celelalte taxe de ocupare a spațiului public

–       Împărțirea echitabilă a părții carosabile între vehiculele modurilor relevante de transport: transportul public, transportul motorizat individual și biciclete

–       Respectarea legii în privința interzicerii parcării pe trotuare. Primăria Capitalei trebuie să fie un exemplu pozitiv pentru cetățeni. Este obligatorie desființarea parcării ilegale amenajate pe trotuarul din fața Primăriei. Măsura trebuie extinsă pentru toate clădirile unde funcționează instituții ale administrației locale și centrale. Exemple: Ministerul Justiției, Ministerul Dezvoltării etc

 

Aplicarea de măsuri de calmare a traficului și de respectare a dispozițiilor legale.

Dezvoltarea unui sistem de parcări subterane sau supraterane cu plată, după introducerea sistemului de taxare a ocupării spațiului public de către autovehicule. Este foarte probabil să se constate ceea ce banuim: mulți nu-și permit costurile aferente posesiei unui autovehicul. Plata amenajării unor locuri de parcare trebuie să fie un cost plătit de utilizatorul autovehicului, nu un cost comun plătit de toți cetățenii, așa cum se întâmplă acum.

Numirea unui reprezentant al Primariei care să se ocupe de comunicare pe tema dezvoltării durabile a mobilității urbane. Această funcție se regăsește în toate primăriile orașelor europene. Rolul acestui reprezentant este de a înțelege și a explica cetățenilor, presei și reprezentanților partidelor politice care sunt principiile dezvoltării durabile a mobilității urbane și cum sunt acestea respectate în fiecare proiect implementat de Primărie

Organizarea de întâlniri cu cetățenii pentru a-i informa despre Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, înainte de începerea consultărilor. Este nevoie ca, după zeci de ani în care s-a pus accent pe ”fluidizarea traficului”, să se explice că București a ajuns cel mai congestionat oraș european tocmai din cauza măsurilor de ”fluidizare a traficului”. Mobilitatea urbană durabilă pune accent pe deplasarea oamenilor cu mijloace de deplasare eficiente, nu pe deplasarea mașinilor, care sunt cele mai inificiente mijloace de transport.

După perioada de informare și cea de consultare, este necesară finalizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă în acord cu observațiile venite din partea actorilor interesați. Apoi, respectarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov este atât o obligație legală cât și una morală.

Documentele au fost depuse la registratura Primăriei Capitalei și pot fi descarcate in format digital folosind acest link: http://we.tl/Qkhs6Psosa (link valabil pana pe 25 noiembrie 2015)

OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.
ActiveWatch este o organizație de drepturile omului, implicată în campanii de advocacy cu privire la dezvoltarea urbană sustenabilă.

 

Marian Ivan
membru fondator OPTAR