Analiza planurilor de pe Calea Victoriei (infrastructura biciclete)

OPTAR a analizat planurile infrastructurii pentru biciclete de pe Calea Victoriei. Planurile au fost oferite spre studiu de domnul Florin Balteanu (Observatorul Urban Bucuresti). Proiectantul, dl Nicu Poiana, a acceptat de a ne intalni si a explica aceste planuri.

Acest material a fost prezentat pe 11 februarie 2014 in sedinta Grupului de lucru pe mobilitate din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti. Au fost prezenti si dl. Ion Dedu – director executiv, Directia Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei si Sorin Luchian – inspector, Serviciul Sistematizarea Circulatiei.

—–

Realizarea pistelor pentru biciclete trebuie sa respecte legea, strategiile asumate, criteriile calitative si principiile unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.

1. Legea
Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

Art 2. al 2. :
viabilitatea drumului
– starea tehnică corespunzătoare a părţii carosabile, constând în practicabilitatea permanentă a acesteia potrivit reglementărilor specifice sectorului de drum, lipsa obstacolelor şi existenţa amenajărilor rutiere şi a mijloacelor de semnalizare, care să asigure fluenţa şi siguranţa circulaţiei;
Art. 3 (1) Administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia.

2. Strategii
Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2013-2020
Se va avea în vedere stimularea utilizării bicicletei ca mijloc de transport prin oferirea condiţiilor optime de siguranţă şi confort, ceea ce va conduce la o creştere semnificativă a numărului de biciclişti, de îndată ce municipalităţile vor pune la dispoziţie piste funcţionale
dedicate bicicliştilor.
Primăria Municipiului Bucureşti a participat la elaborarea strategiei.

3. Criterii calitative

Criteriile calitative, stabilite de experţii olandezi, au fost recunoscute la nivel internaţional ca principii directoare autorizate. Iată criteriile calitative pe care o infrastructură pentru biciclete trebuie să le îndeplinească.

1. Sigură
2. Directă
3. Continuă şi accesibilă (Coezivă)
4. Atractivă
5. Confortabilă

“Utilizarea infrastructurii în orice condiţii meteo este un criteriu calitativ pe care OPTAR a dorit să-l adauge în listă după ce am observat că edilii din România ignoră faptul că ploaia şi ninsoarea sunt fenomene naturale normale. De aceea, considerăm că trebuie să reamintim că infrastructura trebuie să aibă sistem de canalizare care să nu permită băltirea apei, iar deszăpezirea să fie asigurată.”
http://www.GhidulBiciclistului.ro – ediţia 1, august 2013

 

4. PMUD
Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) vizează crearea unui sistem de transport urban durabil prin:
– Facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii;
– Îmbunătățirea siguranței și securității;
Reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră și a consumului de energie;
– Creșterea eficienței și a eficacității costurilor pentru transportul de persoane și mărfuri;
– Creșterea atractivității și a calității mediului urban.

Politicile și măsurile definite într-un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă trebuie să se adreseze tuturor modurilor și formelor de transport din întreaga aglomeraţie urbană, incluzând transportul public și privat, de pasageri și de marfă, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau oprit.
www.mobilityplans.eu
OPTAR a analizat planurile infrastructurii de pe Calea Victoriei urmărind:
1. Legea
2. Strategia
3. Criteriile calitative
4. PMUD

 

 

1. Legea

1.1. practicabilitatea permanentă

 

CORECT ! Copenhaga - pistele pentru biciclete sunt practicabile permanent

 

 

GREŞIT ! Bucureşti - zăpada a fost aruncată pe piste, încălcându-se legea

 

 

1.2. fluenţa circulaţiei

CORECT ! Copenhaga - pistele asigura fluiditatea, depasirile fiind posibile

 

 

GREŞIT ! Bucureşti - depăşirile pe piste nu se pot efectua în siguranţă

 

 

1.3. siguranţa circulaţiei

 

CORECT ! Copenhaga - pistele pentru biciclete au spaţii de siguranţă

 

GREŞIT ! Bucureşti - pista de pe Buzesti nu are spatii de siguranta

 

 

2. Strategia

“Siguranţă” şi “piste funcţionale” (piste viabile) sunt elemente definite de legislaţie.
“Confort” este un element definit de principiile directoare în realizarea unei infrastructuri pentru biciclete

 

3. Criteriile calitative

3.1. Sigură

Este recunoscut faptul că situaţiile periculoase şi teama de a pedala în trafic sunt descurajări majore în utilizarea bicicletei. Percepţia siguranţei este esenţială pentru a atrage mai mulţi utilizatori.
Ghidul Biciclistului – editia 1, august 2013

Copenhaga - pistele pentru biciclete oferă siguranţă* prin evidenţierea lor în zona intersecţiilor

 

3.2. Directă

Pentru a deveni competitiv, mersul cu bicicleta are nevoie de conexiuni rapide între punctul de plecare şi cel de destinaţie.
Instrumente des utilizate pentru a atinge linia dreaptă a deplasărilor sunt benzile în contrasens pe străzile cu sens unic şi scurtăturile printre blocuri şi pe străzile închise traficului auto. Prin facilităţile oferite, mersul cu bicicleta poate fi promovat ca o alegere inteligentă în deplasarea prin oraş.
Ghidul Biciclistului – editia 1, august 2013

Viena - bicicletelor le este permis accesul pe ambele sensuri, pe strazile unde masinile circula pe un singur sens

 

3.3. Continuă şi accesibilă (coezivă)

Pentru a răspunde unei nevoi generale, infrastructura dedicată bicicliştilor trebuie să fie accesibilă unui număr cât mai mare de utilizatori.
O reţea unitară pentru biciclişti permite utilizatorilor să ajungă în cele mai multe locuri din oraş cu ajutorul unei infrastructuri prietenoase. Bicicliştii trebuie să fie siguri că oriunde ar merge, la munca, la piaţă sau la prieteni, rutele sunt accesibile cu bicicleta. Acest lucru inseamnă că o reţea la nivelul întregului oraş va fi apreciată de biciclişti în timp ce fragmentele de trasee sunt factori de descurajare a mersului cu bicicleta.
Ghidul Biciclistului – editia 1, august 2013

Copenhaga - infrastructura este prietenoasa cu oamenii; biciclistii sunt indrumati in functie de directiile de mers.

 

3.4. Atractivă

Împrejurimile atractive (liniştite, frumoase) fac mersul cu bicicleta mult mai plăcut. Amplasarea infrastructurii pentru biciclete într-un decor atractiv (spre exemplu în parc) creşte valoarea recreaţională a acestui mod de transport.
Ghidul Biciclistului – editia 1, august 2013

Viena - tronsoane cu piste pentru biciclete traverseaza zone inverzite

 

3.5. Conforabilă
Condiţiile bune ale suprafeţei drumului fac ca mersul cu bicicleta să fie plăcut. Prezenţa asfaltului rugos sau a gropilor cauzează vibraţii supărătoare şi necesită o atenţie sporită din partea utilizatorilor.
Mai ales pe rutele principale de biciclete este necesar mult spaţiu pentru ca bicicliştii să menţină o distanţă de siguranţă faţă de obstacole şi să îi poată depăşi pe bicicliştii mai lenţi.
Ghidul Biciclistului – editia 1, august 2013

Copenhaga - covorul asfaltic asigura biciclistilor o circulatie lina, confortabila

 

 

Iasi - pistele cu pavele sunt inconfortabile, descurajand utilizarea bicicletei

 

4. PMUD

4.1 Facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii

Este nevoie sa se ia in considerare ca oamenii se deplaseaza din toate colturile orasului catre toate colturile orasului.
Respectarea criteriului directivitatii este obligatorie.

4.2 Îmbunătățirea siguranței și securității

Siguranta oamenilor trebuie sa fie o prioritate pentru administratia locala si centrala. Art. 82(1) din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 prevede că în scopul sporirii impactului vizual asupra participanţilor la trafic, pe partea carosabilă se pot executa marcaje sub formă de inscripţii, simboluri şi figuri.

4.3 Reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră și a consumului de energie

În perioada 2008-2011, proiectul Aphekom a studiat efectele poluării aerului asupra sănătății, comparand nivelurile de poluare cu pulberi în suspensie din 25 de orașe europene. Conform rezultatelor cercetărilor, valorile poluării cu pulberi înregistrate în București au atins cele mai mari valori.

Bicicleta este un mijloc de transport nepoluant care nu elibereaza gaze cu efect de sera.

4.4 Creșterea eficienței și a eficacității costurilor pentru transportul de persoane și mărfuri

Bicicleta este cel mai eficient mijloc de transport urban, din punct de vedere al costurilor. Iar viteza medie de deplasare a bicicletei, in conditiile congestiilor urbane, este mai mare decat cea a autovehiculelor.

4.5 Creșterea atractivității și a calității mediului urban

Un spaţiu public trebuie să fie prietenos, util, confortabil, flexibil şi accesibil tuturor.
Cresterea numarului de masini fara insa a fi amenajate parcari supraetajate sau subterane, a dus la ocuparea si blocarea spatiului public.
Incurajarea utilizarii bicicletei duce la eliberarea spatiului public. O bicicleta parcata ocupa de 8 – 10 ori mai putin spatiu decat un autoturism

4.6 (…) trebuie să se adreseze tuturor modurilor și formelor de transport (…), motorizat și nemotorizat, în mișcare sau oprit.

 

Observatii OPTAR in legatura cu proiectul analizat

 

1. Pista de biciclete cu latimea de 3 m
Latimea pistei este suficienta pentru efectuarea de depasiri.

2. Pista de biciclete cu covor asfaltic
Suprafata pistei va fi confortabila.

3. Pista de biciclete cu dublu sens
Utilizarea spatiului public este eficienta, deoarece depasirile vor avea loc utilizând sensul opus de mers.
Deasemenea, necesarul spatiului de siguranta este mai mic fata de varianta despartirii celor doua sensuri de circulatie.

4. Pista de biciclete pe contrasens
Este o facilitate prin care mersul cu bicicleta este promovat ca o alegere inteligentă în deplasarea prin oraş.

5. Pista de biciclete care evită staţiile RATB
Alegerea benzii din stanga pentru amenajarea pistei a evitat conflictele provocate de traversarea statiilor RATB.

6. Pista de biciclete delimitata
6.1 Bordura ce delimiteaza pista de carosabil – 15 cm
– poate reprezenta un pericol pentru cei care o ating cu pedala sau cu roata
– face dificila curatenia la bordura si creste costurile de curatenie
– face dificila curatarea zapezii
– poate reprezenta un obstacol in scurgerea apei pluviale
OPTAR recomanda eliminarea bordurii de 15 cm si inaltarea pistei pentru biciclete cu 5-10 cm fata de benzile auto, dupa modelul pistelor din Copenhaga.
Patrularea pe piste cu echipaje de politisti pe biciclete contribuie la evitarea blocajelor cu masini oprite.

6.2 Bordura ce delimiteaza pista de trotuare: 5-9 cm

Delimitarea este in masura sa separe fluxurile de circulatie.

OPTAR recomanda inaltarea tuturor intersectiilor la nivelul trotuarelor, astfel incat sa se asigure accesibilitatea persoanelor cu dizabilitati permanente sau temporare.
Aceasta masura duce si la eliminarea baltirii apei in zona intersectiilor, element specific Capitalei.
Pentru partea carosabila a Caii Victoriei recomandam o panta mica iar pentru stradutele laterale o panta accentuata, care sa contribuie la calmarea traficului.

6.3 Bolarzi
Montarea bolarzilor in apropierea pistei poate reduce spatiului util deoarece biciclistii cu bagaje atasate bicicletei pot atinge aceste obstacole.

OPTAR recomanda minim 40 de cm intre bolarzi si marginea pistei.

7. Piste de biciclete cu scurgeri pentru apa pluviala
Nu avem informatii despre cum se vor amenaja canalizarile pentru apa pluviala de pe trotuare, piste si carosabil.

8. Analiza marcajelor

8.1 Intrarile si iesirile spre stanga, limiteaza accesul pe piste si nu faciliteaza continuarea calatoriei.

Propunere OPTAR - amenjarea de intrari si iesiri care sa anticipeze extinderea pistei la o reţea cu piste şi benzi pentru biciclete

8.2 - accesul biciclistilor pe piste nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strada laterala ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului - Benzi de traversare si de acces pe piste pentru biciclistii care vin de pe strada laterala - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.3 - accesul biciclistilor pe strazile laterale nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - facilitarea accesului biciclistilor pe strazile laterale - separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.4 - accesul biciclistilor pe piste si pe strazile laterale nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor din contrasens in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strada laterala ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului - benzi de traversare si de acces pe piste pentru biciclistii care vin de pe strazile laterale - separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.5 - accesul biciclistilor pe piste si pe strada laterala nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor de pe contrasens in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strada laterala ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.6 - accesul biciclistilor pe piste si pe strazile laterale nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strazile laterala ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului (marcajele nu apar in desen) - Benzi de traversare si de acces pe piste pentru biciclistii care vin de pe strazile laterale - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.7 - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.8 - accesul biciclistilor pe strada laterala nu este facilitat Propunere OPTAR: - facilitarea accesului biciclistilor pe strada laterala - separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.9 - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.10 - accesul biciclistilor de pe strada laterala pe piste nu este facilitat Propunere OPTAR - facilitarea accesului pe piste a biciclistilor de pe strada laterala

 

8.11 - accesul biciclistilor pe piste si pe strazile laterale nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strazile laterale ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.12 - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.13 - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

 

8.14

– lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare.

Propunere OPTAR:
– Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare (lipseste desenul)

8.15 - accesul biciclistilor pe piste si pe strazile laterale nu este facilitat - lipseste indrumarea biciclistilor in functie de directiile de deplasare. Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strazile laterala ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului - Benzi de traversare si de acces pe piste pentru biciclistii care vin de pe strazile laterale - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.16 - accesul biciclistilor pe strada laterala si pe piste nu este facilitat Propunere OPTAR: - Zona Avansata pentru Biciclete pentru cazurile in care biciclistii de pe strada laterala ajung la semafor la culoarea rosie a semaforului - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

8.17 - accesul biciclistilor pe strada laterala nu este facilitat Propunere OPTAR: - Delimitare fizica cu insula pentru evitarea taierii colturilor pentru soferii care vireaza - Separarea fluxurilor de circulatie pe piste in functie de directiile de deplasare

 

 

8.18

Propunere OPTAR:
– continuarea pistelor pe toata Calea Victoriei

——————–

Aceasta propunere a fost discutata cu proiectantul dar a fost omisa din prezentarea din data 11 februarie 2014.

Aceasta propunere a fost discutata cu proiectantul dar a fost omisa din prezentarea din data 11 februarie 2014.

 

*In analiza s-au folosit cateva fotografii care sa exemplifice unele situatii insa nu se puate afirma ca s-a poate acoperit toata plaja de situatii.

**Propunerile OPTAR pot fi imbunatatite.

***Desenele au fost realizate cu limitarile date de echipamente. Rolul desenelor a fost de a sugera propunerile, urmand ca proiectantii sa faca modificarile cu softurile dedicate, daca reprezentantii primariei vor tine cont de aceste sugestii.

—————–
Prezentarea a fost realizata pe site-ul Prezi.com si nu poate fi vazuta pe toate calculatoarele.

O inregistrarea a desktopului pe timpul prezentarii a fost incarcata pe youtube.

Marian Ivan – membru fondator al OPTAR


 

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

 

6 thoughts on “Analiza planurilor de pe Calea Victoriei (infrastructura biciclete)

  • Felicitari Marian Ivan, Felicitari OPTAR pentru analiza si propuneri facute meticulos si profesionist…
    Radu Mititean
    presedinte
    Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)

  • De ce nu va uniți toți militanții pentru biciclete să propuneți un candidat comun pentru pentru primăria București care, cu susținerea tuturor bicicliștilor din București (ce au demonstrat că sunt o forță la marșul de anul trecut cu peste 7000 de bicicliști), să elimine MAFIA criminalilor din Primăria București, sa castige prin alegeri fotoliul de primar și să facă aceste modificări de bun simț pe care ni le dorim cu toții + dezvoltarea orașului cu pietonul și bicicleta în centru, nu mașina. Trebuie început de acum, chiar daca mai e mult timp pana la alegerile locale… Emilian. Ce-i cu noi?

  • ma bucur ca cineva a facut aceasta analiza amanuntitia.
    in calitate de biciclist care nu este convins de siguranta pedalatului in trafic si in calitate de conducator auto va mai aduc niste posibile puncte de studiu legate de pista de pe Calea Victoriei:
    1. siguranta biciclistilor care circula pe contrasens in raport cu iesirile auto, destul de dese, de pe loturile sau zonele amenajate pentru parcare masinilor pe partea stanga a directiei de trafic auto.
    2. cred ca pozitionarea nu se justifica pe acea parte a traficului si ca ar fi fost mult mai adecvata pe partea dreapta din urmatoarele motive:
    a) pe Calea Victoriei nu exista stati de autobuze si de ci nu exista conflictul statie/pista
    b) pe timpul verii pista s ar afla pe partea umbrita in perioada de dupa ora 2 cind poate fi extrem de cald.
    c) s ar afla linga banda auto cea mai lenta, deci mai safe.

    Spor in ceea ce faceti!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*